Innred barnerommet til lek

En jente på Montessori inspirert barnerom
13. desember 2023

Barnerommet er kaos. Hva gjør man?

Synes barnet ditt at det er vanskelig å rydde opp på rommet sitt?

Noen ganger kan det virkelig drive en til vanvidd. Du har nettopp tørket svetten av pannen etter at du har krabbet rundt under sengen, bak bokhyllen, nede i kosedyrskassen og oppe i køyesengen for å rydde opp i kaoset etter at barnet ditt og vennene har holdt på.

Og nå kan du starte forfra igjen.

Vi vet hva du skal gjøre for å vekke ordenssansen til barnet ditt og samtidig få lirket inn enda mer læring i leken. Svaret er: Montessori.

Barnerommet blir ryddig med Montessori

Maria Montessori er ikke en versjon av Mrs Doubtfire eller Nanny McPhee. Hun kan ikke tilkalles via en app, og det har ingenting med en kost og skuring å gjøre. Nei, hun var en italiensk lege i forrige århundre som grunnla en helt ny tilnærming til hvordan mennesker lærer. Siden da har det blitt etablert Montessori-inspirerte institusjoner og skoler over hele verden.

Montessori-pedagogikken handler blant annet om hvordan voksne best støtter barnas læring. Det kalles veiledet læring i stedet for undervisning.

Vi voksne kan veilede i læringsprosessen, og selv delta i den og lære noe nytt sammen med barna.

På flere måter er det som anses som en særegen skandinavisk måte å tenke og praktisere barns læring på, ganske inspirert av Montessori-pedagogikken. Fordi vi tar leken på alvor og ser verdien i den. Å motsette seg lek og læring gir ingen mening, for barn lærer best og mest når de opplever det de gjør som en lek. Dette gjelder egentlig for voksne også, synes du ikke?

Du kan lese en kort introduksjon til Montessori-metoden her

Hvordan kan du så holde barnerommet pent og ryddig og gjøre barnet ditt sin lek enda bedre med disse prinsippene? Det kommer her.

Barn, der leger efter Montessori pædagogikBarn, der leger efter Montessori pædagogik

Innred barnerommet med Montessori-pedagogikk: en kjapp guide.

Her får du noen overordnede tips:

Tenk på hva barnet ditt lærer av de forskjellige lekene.

Vi skal ikke sitte og styre leken til barnet. I stedet bør vi voksne innrede rommet nøye, slik at barnet vårt selv kan velge aktivitet etter lyst, modenhet og kompetanse.

Dette krever omtanke og omhu på en ny måte: Du må tenke over hva barnet ditt kan leke med eller gjøre, og så innrede rommet med de materialene og lekene som passer til motivasjonen og utviklingstrinnet. Vi har en hel kategori med hundrevis av forskjellige leker inspirert av Montessori-pedagogikk og læring her

Her får du rådene våre om hvordan du skaper de beste forutsetningene for lærerik lek til barnet ditt - inspirert av Montessori.

9 praktiske råd som skaper rolig læring i stedet for kaotisk rot på barnerommet:

  1. Dropp store kasser, høye skap og dype skuffer. Lave, åpne hyller er veien å gå. Så kan barn nå materialene selv (gjelder også spill, bamser eller leker). De kan også enkelt sette dem på plass igjen. Det gir ro i barnets hode når aktiviteten eller leken lett kan ryddes bort igjen.
  2. Innred på brett eller lave i kasser der du har tenkt over hva innholdet kan lære barnet ditt, hva som interesserer og hva barnet ditt kan klare å gjøre selv. Hvis barnet ditt elsker astronomi, kan du lage et brett med et flott puslespill om stjernebilder. Eller med en mosaikklek der dere kan bygge stjerner, en bok om rommet, selvlysende stjerner å klistre på veggen i stjerneformasjoner eller med en kulebane til å eksperimentere med kinetisk energi og akselerasjon.
  3. Bytt ut innholdet i brettene, for eksempel hver 14. dag, slik at det passer til barnets evner, interesser, samt neste skritt i læringsprosessen. Et litt vanskeligere puslespill, litt flere byggematerialer, oppgaver med høyere vanskelighetsgrad, nye emner, nye spill, nye ting i lekekjøkkenet og i dukkekroken.
  4. Still bare frem noen få ting og ha et lager et annet sted. De fleste barn leker bare med omtrent 20% av alle lekene de har på rommet sitt. Med den nye innredningen kan du stille frem 20% og la resten være lager, som du kan velge ting fra senere.
  5. Vis hvordan man gjør det. Når du skal vise barnet ditt en ny aktivitet, for eksempel et brett med lekesand og former, en robot som kan kodes, eller et brett med dukke, dukkeklær og bleie, skal du ikke bare fortelle hvordan man gjør det. Du må vise det, om og om igjen, til barnet ditt har lyst til å prøve selv.
  6. La vær med å rette på barnet ditt. Mennesker liker ikke å bli rettet på. Derfor er de mest passende aktivitetene de hvor barnet ditt tydelig kan se hvordan man gjør det. Noe hvor resultatet tydelig viser om barnet har gjort det riktig. Eller hvor resultatet ikke er så viktig. Hvis barnet gjør det feil, må du kanskje justere vanskelighetsgraden. Ikke tving barnet ditt til å gjenta.
  7. Velg enkle, fokuserte leker og aktiviteter som hovedsakelig har med ett begrep (for eksempel tyngdekraft eller geometri) eller en evne (for eksempel å helle, tenke logisk eller telle) å gjøre.
  8. Vis at man tar frem én ting om gangen. Når alt står på hyllene, på brett eller i lave kasser, er det oversiktlig å ta frem én ting og sette den på plass igjen. Dere kan dekorere kassene eller brettene sammen.
  9. Still tilbehør på hyllen. Hvis barnet ditt har et lekekjøkken, et dukkehus eller en stor garasje, la tilbehøret stå organisert på brett i hyllen. Kategoriser for eksempel lekemat etter farger hvis barnet ditt ikke har styr på kategorier som frukt, grønnsaker, hermetikk, kjøtt og kaker ennå. Endre kategoriene etter hvert som barnet utvikler språket og evnen til å sortere.
Baby med Montessori legetøjBaby med Montessori legetøj

“Play is the work of the child”

Med en Montessori-inspirert tilnærming til å rydde opp og holde orden på barnerommet så tror vi på Lekeakademiet at du kan se frem til å oppleve en større ro i leken, mer orden på rommet og en mer bevisst måte å være en omsorgsfull forelder på.

 

God fornøyelse!