Lekeakademiets bærekraftighetsstrategi: Grønnere valg.

Midt i 2022 bestemte leketantene og onklene seg for at Lekeakademiet skal i gang med å bli grønnere. Det er et krevende prosjekt som vi vil bruke tid på å utvikle og oppdatere i tiden fremover.

Det er mye å lære.

Som bedrift skal vi alltid kunne tilpasse oss nye krav både fra samfunnet, lovgivningen og kundene våre. Vi er gått i gang med den samme entusiasmen som vi driver leketøysbutikk med hver eneste dag - og har gjort siden 2005. Underveis har vi lært om både ftalater, batteri erklæringer, korona sikre leker og GDPR. Og vi vet at vi kan bli kompetente i bærekraft også, selv med et par hindringer underveis. Akkurat som når barn faller og får skrubbsår på kneet, men lærer å sykle allikevel.

Det handler om, både å finne ut av hva vi som bedrift skal ha fokus på i forhold til bærekraft, hva vi brenner for å gjøre, hva vi MÅ gjøre rent juridisk, hva vi har råd til å gjøre, hva vi kan få til og hva kundene våre gjerne vil ha.

Derfor vil vi dele prosessen vår mot økt fokus på bærekraft her på siden i året som kommer. Både seirene og feiltrinnene våre, nyhetene og hva vi lærer underveis.

Vi håper at kundene våre har lyst til å følge med.

Formålet med å utvikle en bærekraftighetsstrategi har vi formulert her i disse 5 punktene:

  1. Lekeakademiet skal være en leketøysnettbutikk der kundene våre har mulighet for å ta grønnere valg etter egne overbevisninger. Og hvor det er mulig å sortere etter lekenes bærekrafts-profil.
  2. Vi streber etter å være en del av en bærekraftig utvikling av bransjen vår ved å kommunisere ærlig og bekjempe greenwashing. Vi kaller en spade for en spade, for vi tror på at kundene våre gjerne vil bruke litt ekstra tid på å lese grundig og tydelig informasjon. Vi vil ikke definere om en sansehuske eller en settekasse er bærekraftig eller ikke, for det er alltid et spørsmål om mer eller mindre bærekraft, ikke enten/eller.
  3. Vi vil fortelle åpent om bærekrafts-strategien vår. Denne strategien skal fremgå tydelig og enkelt i de grønnere valgene som kunden kan ta når lekene velges og legges i kurven.
  4. Vi vil gjøre det mulig å revidere data om bærekraft fortløpende slik at vi kan kommunisere tydelig og korrekt til kunden, etter hvert som lovgivningen og trendene endrer seg.
  5. Vi tror på at lysten til å utvikle mer bærekraftig leketøy hos samarbeidspartnere i bransjen vil øke ved å fortelle åpent om eksisterende bærekraftige tiltak. Dette vil vi gjøre istedenfor å utelukke de produsenter og leverandører som ikke har fokusert på grønnere valg og bærekraftig produksjon enda. På den måten tror vi på at vi kan la oss inspirere av hverandre, og sammen bli en aktiv del av å bremse klimaforandringene og sikre barna våre en mer bærekraftig fremtid.

Statusberetning over prosjekt Grønnere valg:

Her kan du lese om seirene og feiltrinnene våre løpende. Vi oppdaterer når det er noe nytt å dele.

 

November 2022:

Vi nærleser Forbrukerombudsmannens guide til miljømarkedsloven og Dansk Erhvervs guide til hjemmesider om samme emne. Det er mye man skal være oppmerksom på.

Det er ikke lov til bare å skrive at noe er «bærekraftig» eller «grønt» eller «miljøvennlig». Det skal være fakta og tall på alt. Dette er godt og det vil øke kundenes følelse av at man ikke prøver å lure dem.

Slik har det ikke alltid vært. Lekeakademiet har eksistert siden 2005 så det er mange tekster som er skrevet for lenge siden, da verden så annerledes ut. Allerede den gangen var det mange leketøysprodusenter som viste interesse for miljøet. Dette har vi alltid anstrengt oss for å fortelle om. Men hverken den gangen eller senere har vi hatt særlig mye lovgivning å lene oss opp av. Så vi har gjort det så godt vi kunne.

Nå viser det seg at det vi har skrevet før, ikke lenger er helt i tråd med de nye reglene. Så vi har ett kjempe opprydningsarbeid foran oss. Det er virkelig mange ord som skal skrives om igjen og vi kan heller ikke lene oss opp av det leketøysprodusentene selv sier om varene sine. De er nemlig det samme stedet som oss og har nettopp begynt med å rydde ut i foreldede måter å beskrive lekene på. Vi lurer på om disse strenge kravene i dansk miljømarkedsføringslovgivning gjelder i alle land? I EU?

Vi fortsetter arbeidet.

Et av de første dilemmaene vi har vært borti er at vi ønsker å snakke om de produsentene som kompenserer for klimaet. Det betyr at de for eksempel planter trær som kan ta opp CO2 for å motvirke den CO2 som produksjonen av lekene forårsaker.

Det er positivt at noen produsenter kompenserer for klimaet. Men beregningen av hvor mye klimakompensasjonen deres gir er komplisert. Det er ikke alltid en leketøysprodusent har de beregningene. Da kan de ikke angi nøyaktig hvor mye de kompenserer for klimaet. Altså ikke i %. Men har vi overhodet ikke lov til å si at produsenten kompenserer for klimaet? Fordi vi ikke vet om det nøyaktige omfanget?

Når man ikke snakker om et positivt miljøfremmende tiltak kalles det «gren hushing». Hvordan balanserer vi greenhushing med kravet om å kunne sette tall på all klimakompensasjon? Det skal vi prøve å avklare .... Fortsettelse følger.

Etter sparring med Dansk Erhverv:

Vi må konstatere at det fortsatt er uklart hvordan vi kan løfte frem dyktige og klimaambisiøse leketøysprodusenter rundt om i verden i fremtiden dersom de ikke har internasjonale sertifiseringer. Et godt eksempel er en av de gamle favorittene våre, nemlig den banebrytende thailandske produsenten Plantoys.

Lektantene besøkte Plantoys på fabrikken i Thailand for noen år siden, så vi har kunnet se med egne øyne det enorme arbeidet som direktør Vitool Patel gjør for å bruke både tre, energi og mennesker på en så ansvarlig måte som mulig. De har avfallsinnsamlinger, det er banker til familiene, alle kan jobbe i trygghet på fabrikken, det er skoler til barna, man bruker tre som er til overs fra gummiproduksjonen, de bruker fornybare energikilder og resurser gjenvinnes, helt ned til restene fra den felles lunsjen deres.

Men det er ikke noe offisielt revisjonsselskap som kommer og sjekker alt etter en internasjonal standard en gang i året, slik kravet ville vært dersom Plantoys skulle ha et miljøsertifikat. Det finnes ingen livssyklusanalyse som beviser CO2-nøytralitet. Så vi kan faktisk ikke si så mye positivt om alt det flotte arbeidet Vitool og hans ansatte gjør for å produsere leker på en ansvarlig måte.

En ekstra utfordring er at vi gjennom årene har brukt mange nå utdaterte ord for å beskrive både lekene hans og andre lignende produsenters leker. Du finner ord som bærekraftig tre, miljøvennlig ansiktsmaling og kjemikaliefrie dukkeklær mange steder, og dette er det faktisk ikke lov til å skrive lenger. Så vi er i full gang med å rette 6000 produkttekster på dansk – og så kan vi begynne å rette tekstene på finsk, svensk, nederlandsk, tysk og norsk. Dette gjelder også Plantoys tekster som skal omformuleres fullstendig.

Vi håper dere er tålmodige. Det blir en lang prosess.

Heldigvis kan vi se at selv store selskaper som Coop også er i ferd med å gå tilbake og korrigere eldre tekster, skrevet etter tidligere standarder og regler for miljøkommunikasjon.

Alt er med på å sikre at kundene ikke blir villedet, så vi er 100% med på dette. Det tar bare tid og mye flid å bli i stand til å unngå å bli villedet selv. Man må tross alt kunne gjøre det selv før man kan lære det fra seg.


Oktober 2022: 

NYTT PÅ NETTSIDEN VÅR:
Når du ser på en av nyhetene våre, så vil du også kunne se at vi har laget et nytt felt i “Produktinformasjon” som heter “Grønnere valg”. Her kan du se om hver enkelt leke har en eller annen fordel som gjør det til et grønnere valg for deg som kunde. Det kan f.eks. være at det er ekstra slitesterkt, produsert i Danmark eller har en bestemt sertifisering som viser en særlig sosial eller miljømessig innsats. Etterhvert vil vi også legge denne informasjonen på alle eksisterende leker. Men siden vi har over 5000 forskjellige varer på 6 språk, så vil det ta lang tid å rette alle tekstene. Vi skal nok gjøre det, men vi håper at du vil være tålmodig.

Med tiden vil Grønnere valg også være en mulig måte å filtrere lekene på, så du vil kunne velge f.eks. bare å få vist leker som er FSC sertifisert, eller som er økologisk eller produsert i EU. Smart, ikke sant?

Vi jubler over:

Vi har fått laget en funksjon, hvor vi kan legge informasjoner om en lekes bærekrafts-status i det feltet på hjemmesiden som heter “Produktinformasjon”. Så nå kan vi vise kundene om en gåbil eller en kulebane er FSC-sertifisert, GOTS-sertifisert, Svanemerket, PEFC-merket, ekstra slitesterk, av bioplast, av gjenvunnet plast, av bionedbrytbart plast, produsert i EU, produsert i Danmark eller andre parameter.
Vi har valgt over 10 forskjellige parameter som vi vil fortelle kundene om. Så kan man selv bestemme om det er viktig at bamsen eller leketeltet er i økologiske materialer, er produsert i EU eller om bedriften tar sosialt ansvar. Eller kanskje flere ting på én gang.

Vi jobber med å få til en avtale med alle leverandørene våre om at de skal gi oss klokkeklar informasjon og kunne dokumentere bærekrafts-profilen på lekene deres. På den måten blir det gjennomsiktig for kundene våre, og dermed lettere å sammenligne lekene fra forskjellige leverandører og produsenter.

Vi snubler over:

Lovene om kommunikasjon om bærekraft er komplisert. De fleste leverandørene våre er enda ikke helt sikre på hvordan og i hvor høy grad de skal kommunisere. Det er en stor prosess som vi må ta bit for bit da det er et stort emne å sette seg inn i. Et enkelt nytt krav kan kreve en kjempe tidsinvestering. Og det på et tidspunkt hvor bransjen, akkurat som resten av verdenssamfunnet, etter først covid og nå krig og energikrise kjemper med fallende salg og manglende omsetning.

Det er et vanskelig tema og noen ganger tar vi feil. Men så er det opp på hesten igjen.

Og så kom vi i farten til å slette en masse kategorier fra nettbutikken midt i det hele, og en rampete ertenisse kom til å skrive at en hel haug med byggeklosser var produsert i økologisk bomull. Nå er bomullsplastikk ikke akkurat noe vi har hørt om før, så det var jo en opplagt feil.