Slik jobber Legeakademiet med bærekraft

Vi ønsker å gjøre det enklere for foreldre å kjøpe leker som utvikler og stimulerer barnas utvikling gjennom lek.

Leketøysmarkedet er en jungel av fluffy termer og fancy ord og vi prøver å luke bort det når vi beskriver lekene våre. Kundene våre må kunne stole på det vi sier.

Vi spør ofte våre leverandører, leketøysprodusenter og profesjonelle eksperter hvordan en gåvogn, en terapidukke eller et annet leketøy stimulerer ulike ferdigheter, slik at vi kan veilede kundene våre på riktig måte. Den integriteten preger hele brandet vårt. Det er denne grundigheten vi bruker når vi jobber med bærekraft.

Vi begynte å utvikle bærekraftstrategien vår i 2022.

Som bedrift skal vi alltid kunne tilpasse oss nye krav fra samfunnet, lovverket og kundene våre. Vi går på med all den entusiasmen vi driver lekebutikk med hver eneste dag og har gjort det siden 2005. Underveis har vi lært om både ftalater, batterideklarasjoner, koronasikre leker og GDPR. Og vi vet at vi kan bli kompetente på bærekraft også. Vi lærer underveis, som når et barn får et skrubbsår på kneet, men etter hvert lærer å sykle.

Det handler både om å finne ut hva vi bedriften vår skal ha som fokus i forhold til bærekraft, hva vi brenner for å gjøre, hva vi MÅ gjøre juridisk, hva vi har råd til økonomisk, hva vi er i stand til og hva kundene våre ønsker seg.

Vi vil dele prosessen vår mot økt fokus på bærekraft på denne siden. Både når vi seirer og når vi snubler, nyhetene våre og det vi lærer underveis.

Her kan du lese om hva vi ønsker å gjøre, hva vi allerede gjør og hvordan vi gjør det.

Lekeakademiets grønne mål

Vil du lese om hvordan Lekeakademiet forholder seg til EUs forbud mot polymerglitter? Da hopp ned i teksten ved å følge lenken her.

Lekeakademiets bærekraftstrategi: Grønnere valg

  • Bredt utvalg av miljøvennlige produkter: Lekeakademiet tilbyr et omfattende utvalg av leker og læringsredskaper som er produsert med fokus på bærekraft og miljøvennlighet. Kundene kan velge hvilke bærekraftige egenskaper som er viktigst for dem, som kort transport, CO2-utslipp eller muligheten for å resirkulere materiale, ved hjelp av filterfunksjonen «Grønnere valg» på nettsiden.
  • Fremme ærlighet og åpenhet i leketøysbransjen om bærekraft: Lekeakademiet jobber aktivt for å påvirke leketøysindustrien til å være ærlig og åpen om bærekrafts aspekter ved produktene deres. Vi oppfordrer til åpen informasjon om materialer, produksjonsmetoder og miljøpåvirkning for å hjelpe forbrukere med å ta informerte valg. Vi jobber også med interessenter og bransjekolleger for å fremme bærekraftsstandarder og øke bevisstheten om viktigheten av bærekraft i hele leketøysindustrien.
  • Reduksjon av ressursforbruk: Vi jobber med å minimere vårt eget ressursforbruk ved å være bevisst på hva som går inn og ut av dørene våre og vi bruker resirkulerbare materialer når det er økonomisk mulig for oss.
  • Fremme av gjenvinning og sirkulær økonomi: Lekeakademiet oppfordrer kunder til å bidra til en sirkulær økonomi. Vi hjelper kundene med å finne leker som er designet med tanke på lang levetid, og bidrar til å redusere behovet for hyppig utskifting og fremme en bærekraftig forbrukerkultur. Vi tilbyr leker som er laget av kvalitetsmaterialer og er designet for å tåle slitasje og brukes over lengre tid. Og vi gir veiledning om hvordan man kan forlenge levetiden til leker og til slutt sortere avfall slik at ressursene forblir i sirkulasjon.
  • Miljøvennlige kjøp: Lekeakademiet samarbeider gjerne med leverandører som har en bærekraftig tilnærming til produksjon og bruker miljøvennlige materialer. Vi forteller på det enkelte produktet om produksjonen ved det enkelte merke har spesielle bærekraftige egenskaper for å øke transparensen. På denne måten kan kundene våre sette pengene sine der de mener det passer best for deres personlige holdning på et informert grunnlag. Vi krever at leverandørene våre informerer oss om bærekraftsrapporteringen deres, med hensyn til både sosialt og miljømessig fotavtrykk.

Lekeakademiets grønne mål 1: Ingen floskler i 2023

Vi ønsker ikke å komme med fancy ord og tomme løfter og det tar mye tid å forstå hva alle de forskjellige betegnelsene på «bio», «øko» og «naturlige materialer uten kjemikalier» faktisk dekker over.

Når du kjøper leker hos oss ønsker vi at du skal ta et kompetent og informert valg, både om lekens funksjon og bærekraft. Det høres enkelt ut, men alle ønsker å selge så mange leker som mulig og derfor må alle begreper som i dag brukes i forhold til miljøvennlighet, bærekraft og naturlighet overalt ryddes opp i. Dette jobber vi med det i vårt lille hjørne av sandkassen.

Mål i 2023:

Å slette alle beskrivelser av leketøysinnhold og materialer som ikke lenger er relevante eller som gir et feilaktig inntrykk av hva leken er laget av.

Metode:

Gjennomgå alle våre +7000 tekster og omskriv tekstene.

Status juni 2023:

Vi har gått gjennom alle produktbeskrivelsene våre en første gang og vi har slettet mye. Vi har oppdaget at måten vi søker etter problematiske ord på kan ha hull, slik at enkelte ord fortsatt dukker opp. Vi fortsetter å slette.

Eksempler på ord vi har slettet:

  • Fri for ftalater. Dette var noe nytt for 10 år siden, da det ble oppdaget at ftalater, en plastmykner, er problematisk for barns helse. Det har siden kommet lovverk på området, så det gir ikke lenger mening å skrive at for eksempel en ball er fri for ftalater. For det er de alle sammen.
  • Fri for skadelige kjemikalier. Alle ingrediensene er kjemiske, inkludert sitronsaft, vann og maisstivelse. Hvorvidt noe er skadelig, avhenger helt av sammensetningen av den kjemiske cocktailen individet utsettes for. Er du allergisk kan det stilles helt andre krav til hva som er skadelig. VI gir informasjon om ingredienser, men vi avgjør ikke om noe er skadelig eller ikke. Vi sørger for at alle lekene våre overholder norsk lovgivning for leker og nettopp derfor er kravene veldig strenge.
  • Naturlig. At noe er naturlig blir ofte fremstilt som det motsatte av noe som er kjemisk eller menneskeskapt. Men det gir en falsk trygghet. At noe er naturlig, er ikke et kvalitetstegn. Det er mange naturlige (i betydningen "rå" eller "som du kan finne det i naturen") som er potensielt skadelige for mennesker.
  • Øko, eco, organisk, økologisk. Alle disse uttrykkene er vanskelige å finne rundt i, fordi de betyr noe forskjellig i forskjellige land. I Norge kan du kun kalle noe økologisk hvis det har en sertifisering. Det vil si hvis du kan bevise at det ikke ble brukt sprøytemidler i produksjonen. Det krever et "ø-merke". Hvis et produkt har dette eller tilsvarende økologisk, offisiell sertifisering, så skriver vi at det er økologisk. Ellers gjør vi ikke det. Selv om det står "ECO" på emballasjen. Det er ofte et falskt produktnavn, noe som dessverre er tillatt i store deler av verden.
  • Fri for/uten ... Når et produkt hevdes å være uten for eksempel silikon, parfyme og BPA, kan det gi inntrykk av at produktet sannsynligvis er av god kvalitet. Men ofte blir de ordene slengt på produkter der man uansett aldri ville puttet de tilsetningsstoffene i. Vi har for eksempel sett dukkeklær og fiskenett der det sto skrevet at de var parfymefrie. Hvis det er en spesiell grunn til at et produkt produseres uten for eksempel parfyme - det kan være i badesåper til barn - så skriver vi det. Ellers gjør vi ikke det.
  • Bærekraftig. Et produkt kan ikke bare være bærekraftig. Det kommer an på hvordan du mener det er bærekraftig. Du kan lese mer om det nedenfor. Kort fortalt er det lovstridig å skrive at et produkt er bærekraftig med mindre man kan dokumentere alle sider ved bærekraften. Det er veldig vanskelig. Hos oss kan du velge om et produkt skal være bærekraftig på en bestemt måte. Det kan for eksempel være om det produseres i nærheten, om bedriften viser samfunnsansvar, eller om produktet er spesielt slitesterkt. Da vet du om det er bærekraftig på visse måter.

Lekeakademiets grønne mål 2: Grønnere valg som filtre

Når man skal snakke om en puttekasse eller en barnebok er bærekraftig, må man alltid stille spørsmålet: «Bærekraftig på hvilken måte?».

Bærekraft har mange forskjellige sider, og begrepet dekker både miljømessige, økonomiske og sosiale tiltak. Dette kan for eksempel bety at et lekekjøkken produsert av plast i Italia er mer bærekraftig enn et av resirkulert tre produsert i Thailand, fordi det må transporteres kortere, og fordi plasten resirkuleres, og fordi 50 % av fabrikkens arbeidere er kvinner. Dette er alle argumenter for økt bærekraft.

Men på den annen side kan en kulebane produsert i Thailand være produsert utelukkende av FSC-sertifisert gummitre i en spesielt sosialt og etisk ansvarlig fabrikk som også omplanter trær og sørger for skolegang til de ansattes barn, samtidig som all energi er fornybar på fabrikken. Og alt overskuddstre komposteres og brukes i fabrikkens kjøkkenhage. Bærekraftig produksjon av råvarer, skolegang og fornybar energi er også viktige faktorer for bærekraft.

Vi ønsker ikke å bestemme hvilke parametere kundene våre skal fokusere mest på, enten det er kjønnskvotienter, FSC-leker eller lokal produksjon. Men vi snakker åpent om fordeler og ulemper, slik at kundene våre kan velge selv.

Parametrene vi har bestemt oss for å kommunisere om er:

  • Bioplast
  • biologisk nedbrytbar plast
  • CO2 nøytral
  • CSR-sertifisering
  • Ekstra slitesterkt leketøy
  • Emballasje med fokus på bærekraft
  • Resirkulert plast
  • GOTS
  • Klimakompensasjon
  • Produsert i DK
  • Produsert i EU
  • Samfunnsansvar
  • Svanemerket
  • Tre fra bærekraftig skogbruk

Mål i 2023:

Utvikle filter om grønnere valg.

Metode:

Send ut et spørreskjema til alle leverandørene våre (vi har over 200), slik at de kan fortelle oss hvilke av våre 14 parametere den enkelte leken oppfyller.

Utvikle filteret i nettbutikksystemet vårt.

Kode all den nye informasjonen om bærekraftsparametere inn på hvert enkelt leketøy.

Holde oversikt over hvilke leverandører som har svart og hva de har svart på.

Status juni 2023:

Vi har utviklet filtrert og det ligger rett ved siden av filtrene på "alder", "funksjon" og "pris". Vi har skrevet til ca 60 leverandører og har fått svar fra ca halvparten. Vi fortsetter med å skrive ut. Vi har kodet den nye informasjonen på ca 3500 forskjellige leker. Det hele er oversatt til norsk, tysk, finsk, dansk, svensk og nederlandsk, da vi også har nettbutikker i 5 andre land også.

Vi opplever stor variasjon i om leverandørene våre er begeistret, overrasket eller likegyldige til spørsmålene våre om bærekraftsdata. Det er lovverk på vei på dette området, som forplikter alle virksomheter til å holde styr på bærekraftsdataene sine og det ser vi frem til.

Lekeakademiets grønne mål 3: Emballasje forbedres

Som nettbutikk står vi med mange beslutninger om alt vi pakker leker i. Vi har et kjempestort felles robotstyrt lager i Holstebro i Danmark, som vi deler med selskapet CChobby. Alt er nøye pakket i pappesker og luftputer. Selv om leken alltid pakkes inn fra fabrikken, er det viktig at de ikke blir skadet under transporten til kundens hjem. Det er ikke bærekraftig å måtte kaste leker fordi de ikke var pakket inn godt nok. Derfor pakker vi leken ekstra godt og beskyttende.

Men hva kan vi gjøre for å minimere den miljømessige og sosiale belastningen forårsaket av emballasje?

Mål i 2023:

Gjør emballasjen vår mer bærekraftig.

Metode:

  • Undersøke hva den røde Lekeakademi-vesken vår er laget av og om den er produsert mer bærekraftig.
  • Undersøk hva lageret bruker som emballasje.
  • Undersøk hva som gjøres for å redusere den fysiske belastningen på de ansatte på lageret.
  • Undersøk hvilke typer energi som brukes på lageret.

Status juni 2023:

Vi har redesignet den røde Lekeakademi-vesken. Den er nå laget av 100 % resirkulert plast, så en pose tilsvarer 5 plastpantflasker. Den er fortsatt like slitesterk og brukbar. Glidelåsen er laget av metall, siden den varer mye lenger enn plast. Den må derfor tas ut av posen når den er utslitt og må kastes. Da kan både plast og metall resirkuleres.

Vi har undersøkt flere fakta om robotlageret vårt, og her kan du lese alt vi kunne finne ut:

Vi sender pakker fra lageret vårt i Holstebro, i Danmark, som vi deler med søsterselskapet vårt CChobby. De har et fantastisk robotstyrt lager, som har effektivisert pakkehåndtering kraftig, slik at kundene våre får pakkene ut raskere og uten uheldige feil.

Så langt vet vi om pakkingen og pakkeprosessen vår:

  • All papp er fra sertifisert bærekraftig skogbruk da det er FSC-merket.
  • Lageret er kaldt, da det er robotstyrt, så varmeforbruket er lavere enn vanlig. Det benyttes fjernvarme.
  • Tapen som brukes til å lukke bokser og pakke med er laget av polypropylen, en annen vanlig type plast som også kan sorteres som myk plast og resirkuleres. Det er roboter som bruker teipen, og i praksis burde det bety at det brukes mindre tape enn når det gjøres av mennesker.
  • Limet er lateks, som er gummimasse fra gummitrær, og hydrokarbonharpiks, som er det samme limet som brukes i vanlig tape.
  • Lastebilene som kjører rundt på lageret er elektrisk drevne.
  • Fyllet vi bruker for å hindre at lekene ristes rundt under transport er plastputer fylt med luft. Plasten er veldig tynn. Det er en veldig vanlig type plast som du kan sortere ut som myk plast når barnet ditt har hoppet på dem og fått dem til å gå "BANG".
  • Plasten som vi pakker Tumletoppen i er for eksempel laget av polypropylen, og den kan også sorteres som myk plast og resirkuleres.
  • De ansattes trivsel er et spesielt fokuspunkt hos CChobby, som eier lageret.

Lekeakademiets grønne mål 4: Søk etter informasjon om bærekraftskommunikasjon

Vi startet helt fra scratch når det gjelder bærekraft. Utover å være generelt interessert i å ta vare på kloden og oss som bor her, har vi ingen spesiell profesjonalitet blant de ansatte.

Derfor er oppgaven gitt til vår kommunikasjonssjef Kristina Hobbs, som har søkt kunnskap i løpet av året sammen med sin kollega, nettbutikk- og innholdskoordinator Emilie Lønholm.

Mål 2023:

Å bli kompetente nok til å lage en bærekraftstrategi og avklare om vi må lage en intern bærekraftsrapport.

Metode:

Søk i alle kunnskapskilder. Vi har vært på et godt kurs hvor vi har deltatt i intervjuer med Børsen og Dansk Erhverv, og vi har søkt kunnskap hos Forbrukerombudet, fagorganisasjoner, EU, Miljøstyrelsen, Plast.dk og en rekke andre steder. 

Status juni 2023:

Vi har gjennomført og evaluert prosessen ved Hovedstadens Erhvervshus. Vi har formulert bærekraftstrategien. Vi har også bestemt at Kunsthøgskolen skal avklare utvalgte punkter i bærekraftsrapporteringen som alle større virksomheter vil bli pålagt innen få år, selv om vi ikke er store nok til å være underlagt det kravet. Denne bærekraftssiden er en av dem.

Lekeakademiets grønne mål 5: En ny lekekamerat

Vi vil gjerne bidra til den grønne omstillingen. En av måtene du som bedrift kan gjøre dette på er å bidra økonomisk til et prosjekt som allerede eksisterer.

Men hvem skal vi leke med? Og hvordan?

Mål 2023:

Etablere et samarbeid med en organisasjon som bidrar til økt bærekraft

Metode:

Søk etter mulige lekekamerater.

Lag en avtale, bestemme et økonomisk mål for donasjoner og fortell om den nye lekekameraten på nettbutikken.

Gjør det digitale arbeidet som skal til slik at kundene også kan gi penger til prosjektet.

Status juni 2023:

Vi har nå et samarbeid med den danske NGO Plant et Træ, som vi årlig donerer penger til. I tillegg kan kunder i Danmark også donere 30 DKK, tilsvarende ett tre, som kan legges i deres interaktive kurv når de kjøper leker. 

Vi har foreløpig ikke bestemt et beløp vi ønsker å ha samlet inn før utgangen av 2024. 

Lekeakademiets grønne mål 6: Grønne budskaper

Vi ønsker å fortelle kunder og leverandører positive og konkrete historier om alle de små og veldig inspirerende aktivistbedrifter som tenker nye, modige tanker hver eneste dag og setter dem ut i livet. De kan inspirere oss andre til å ta mer bærekraftige beslutninger.

Vi kjenner til flere små ildsjeler over hele verden og vi vil veldig gjerne fortelle om dem. Vi vet også om store selskaper som har mer muskler å spille med og vi vil også gjerne fortelle om dem. Men det gjør de ofte veldig bra selv, så vårt fokus vil nok være på de mindre til å begynne med.

Vi vil både fortelle disse positive historiene om bærekraft for å informere kundene om hva det egentlig betyr i praksis å produsere leker på en bærekraftig måte, og for å påvirke våre produsenter og leverandører over hele verden til å tørre å tenke bærekraft inn i metodene deres. Kanskje spare litt på plastremser når de pakker inn lekene. Kanskje sy dukkeklærne av plantefibre. Kanskje resirkulere all plastrestene deres. Kanskje beholde kyllinger som kan spise alle restene deres fra kantinen. Kanskje sette opp vindturbiner eller solceller.

Mål i 2023:

Forteller positive historier om bærekraftige valg hos leketøysprodusenter.

Metode:

Finn de gode historiene, kanskje 6 saker, blant de eksisterende leverandørene våre. Hvordan skal de formidles?

Status juni 2023:

Vi har funnet 3 saker. Vi har ikke begynt å finne ut hvordan vi skal formidle historiene.

Følg med på denne siden og les om de kommende målene og alt som skjer hver måned på bærekraftkontoret hos Leketantene.

Nedenfor skriver vi små oppdateringer om alt vi jobber med akkurat nå. Noen vil bli fremtidige mål, andre ikke.

Høst 2023:

Endelig er det tatt en beslutning innenfor EU om å forby mikroplast av polymer som er tilsatt forskjellige produkter som f.eks. i sminke, veibelegg, medisinsk utstyr, kreative redskaper og i klær. Mikroplast ender i naturen hvor det blant annet skader det høyt belastede havmiljøet vårt. 

For oss i Lekeakademiet betyr dette forbudet at leverandørene våre ikke lenger får lov til å produsere løst glitter. Det glitteret som allerede er produsert og ligger enten hos produsenten eller på lageret vårt, kan godt selges. I første omgang hadde vi derfor bestemt oss for å selge det glitteret vi har liggende på lageret. 

Men - noen ganger har en Leketante bare behov for å tenke seg litt om. Det gjorde vi og noen skal jo ha motet til å ta en beslutning som gjør litt vondt for å passe på miljøet vårt.

Så det har vi gjort, og vi har fjernet alle glitterprodukter som omfattes av EU's forbud fra sortimentet vårt. De vil bli erstattet med 100 % plastfritt glitter.

Våren 2023:

Vi er nesten klare til å lansere et samarbeid med den danske NGO Plant et Træ

Vi donerer et beløp til organisasjonen årlig og de danske kundene våre vil kunne donere et tre per kjøp.

Vi har valgt Plant et Træ fremfor andre organisasjoner fordi de er upolitiske, har eksistert siden 1985, er dypt engasjerte og har et snevert fokus på barn, trær og læring. Deres klare fokus har ikke sviktet siden starten. Det er deres tydelige insistering på et enkelt budskap som vi mener passer så godt med Lekeakademiets budskap om å få barn til å leke seg smartere.

Skal vi vektlegge Svanemerket?

En del av vår Grønnere valg strategi er at vi ikke vektlegger bærekraftige egenskaper til enkelte leker fremfor andre. Vi informerer fremfor å fremheve.

Men vi har havnet i litt problemer.

For vi har mye leker fra det danske firmaet dantoy, som lager plastleker til både barnehager, institusjoner og privatpersoner. De har kommet virkelig langt med bærekraft og har jobbet i mange år med CO2-rapportering, plastgjenvinning, mikroplastproblemet, Plastic Change, bioplast, innsamling av plastfiskegarn til nye leker og så er de svanemerket.

De har mange versjoner av samme leketøy. For eksempel en bøtte. Med samme form, men de ulike bøttene er enten laget av resirkulert plast fra egen produksjon, laget av omsmeltede fiskegarn, laget av bioplast eller laget av ny plast. De kalles noe forskjellig. Men vi vil gjerne kunne vise forskjellen på plasten de ulike bøttene er laget av ute i oversikten, hvor du kan se mange forskjellige leker ved siden av hverandre. Dette gjør vi vanligvis ved å skrive hva bøtta er laget av i den 1-2 linjers korte teksten under bildet av leken.

Men hvis vi skal følge strategien vår, bør vi ikke legge vekt på noe i den korte teksten.

Dette gjør det virkelig vanskelig å forklare for kundene våre hva forskjellen mellom 5 like bøtter er, når forskjellen nettopp ligger i bærekraftegenskapene.

Skal vi likevel markere når et produkt er svanemerket? Mange kunder er vant til å lete etter svanemerkede produkter, så vil den anerkjennelsen være en god idé for oss å bruke?

Dette tenker vi over.

Februar 2023:

Det skjer ting hist og her!

 

Emballasje:

Å bli bevisst sine egne vaner som bedrift er en del av arbeidet med bærekraft. En opplagt ting å ta tak i for nettbutikker er emballasje. Vi sender ut tusenvis av pakker hver eneste dag. Hva er de pakket inn i? Kan vi redusere ressursforbruket på emballasjeområdet?

Vi sender pakker fra lageret vårt i Holstebro, som vi deler med det store søsterselskapet vårt CChobby, som vi ble kjøpt opp av for noen år siden. De har et fantastisk robotstyrt lager, som har effektivisert pakkehåndteringen vår kraftig, slik at kundene får pakkene ut raskere og uten uheldige feil.

Så langt vet vi om pakkingen og pakkeprosessen vår at:

 

  • All papp er fra sertifisert bærekraftig skogbruk, da det er FSC-merket.
  • Lageret er kaldt, da det er robotstyrt, så varmeforbruket er lavere enn vanlig.
  • Tapen som brukes til å lukke esker og pakke inn med er laget av polypropylen, en annen vanlig type plast som også kan sorteres som myk plast og resirkuleres. Det er roboter som bruker teipen, og i praksis burde det bety at det brukes mindre tape enn når det gjøres av mennesker. Limet er lateks, som er gummimasse fra gummitrær, og hydrokarbonharpiks, som er det samme limet som brukes i vanlig tape.
  • Truckene som kjører rundt på lageret er elektrisk drevne.
  • Fyllet i kassene som vi bruker, for å hindre at lekene ristes rundt under transport, er plastputer fylt med luft. Plasten er veldig tynn. Det er en veldig vanlig type plast som du kan sortere som myk plast når barnet ditt har hoppet på dem og fått dem til å si "BANG".
  • Plasten vi pakker Tumletoppen inn i er for eksempel laget av polypropylen, og den kan også sorteres som myk plast og resirkuleres.

Vi starter arbeidet med å bruke mindre engangsplast nå.

Kommunikasjon til kunder om bærekraftsparametere:

Vi er nå i luften med våre unike parametere. Dette betyr at når kundene våre ser på leker, kan de velge å bruke rullegardinmenyen "Grønnere valg" øverst på siden for å vise leker som er GOTS, er produsert i EU eller DK, er ekstra slitesterke eller noen av våre andre bærekraftsparametere. Avhengig av hva du synes er viktigst.

Du kan også velge flere om gangen, så når du har søkt på "bøtte", kan du via filtrene velge å kun se bøtter med spesielle bærekraftige kvaliteter, f.eks laget av resirkulert plast og produsert i DK (det vil si bøtter fra Dantoy, men det er en annen historie).

Det er en stor jobb for tekstforfatterne våre å sørge for at lekene kan sorteres på den måten. Det er noe med å sette en masse haker og mye teknikk.

Derfor kan ikke alle lekene våre nå vises på denne måten. Men det kommer. Fra nå av vil alle nye leker på nettbutikken vår være søkbare via Grønnere valg-filtrene. Lekene vi har solgt lenge kommer inn litt etter litt.

Bærekraft i Lekeakademiets organisasjon:

Vi er i ferd med å undersøke hvordan vi kan sikre at bærekraft også inngår i bedriftsstrategien vår og i vårt daglige liv på kontoret.

Rent praktisk handler det om bedriftskultur og hva vi egentlig ønsker.

Misjonen vår har alltid vært å få barn til å leke seg smartere, å gjøre en forskjell for foreldre og barn på en positiv måte. Dette prøver vi ved å inspirere til lærerik lek som kan styrke og utvikle barnas ferdigheter på en morsom måte. Vi finner leker til alle barn, uavhengig av ferdighetsnivå, og vi mener at alle barn har rett til å leke i trygghet.

Derfor har vi også et samarbeid med den danske Folkekirkens Nødhjælp, hvor vi for noen år siden var med på å samle inn penger til leker til flyktningleirer lokalt i bl.a. Afrika.

Derfor lager vi også mye gratis innhold der foreldre og andre voksne kan finne inspirasjon til smart lek for alle aldersgrupper. Vi snakker om gamle leker, om barnebursdager, om inkluderende fellesskap, om måter å øve på bokstaver på og om nerdete interesser.

Og derfor er det ikke fjernt for oss å jobbe med bærekraft i den forstand at det handler om å etterlate verden i bedre stand enn den var da vi overtok den. Vi ønsker å gjøre en positiv forskjell. Både for barn og miljøet.

I løpet av de kommende månedene vil arbeidet begynne med å skrive bærekraften inn i bedriftsstrategien vår. Det blir spennende.

Vi vil også la bærekraft på et sosialt plan inngå i personalpolitikken vår, og bærekraft må også inngå i måten vi kjøper inn, kaster og forbruker generelt. Det er kanskje små skritt, men vi er på vei.

Hva er den egentlig laget av?

Et interessant spørsmål vi ofte stiller oss selv i disse dager er: "Hva er det egentlig laget av?". Dette gjelder leker i nettbutikken vår, møblene våre på kontoret, maten vår, emballasjen vår og til og med den og ikoniske Lekeakademiet vesken vår. Hva er det laget av og kan det forbedres på en eller flere av bærekraftsparameterne våre?

Bærekraftshjulet, De 6 trinnene og døden i innboksen.

Når man som bedrift skal starte noe nytt, så er konsulentene på pletten. Dialogverktøy, lysbilder, pdf-er og guider produseres slik at du skulle tro at livet var en dag på et messesenter.

Disse verktøyene er gode og godt laget, og de gir alle veldig god mening når du først får taket på dem. 

Men når man i tillegg – som vi må – fortsatt skal ta seg av en travel nettbutikk, hvor oppgaver strømmer på hver dag, er det faktisk vanskelig å sette av tid til å forstå og bruke alle hersens verktøyene.

Man kommer raskt til å la dem ligge uleste i e-postkassen og vansmekte i de triste, nederste elementene i innboksen.

Et av verktøyene vi faktisk har lest og bruker er Bærekraftshjulet. Vi har fått hjelp og er i gang. Halleluja. Noen av de andre verktøyene ligger på lur og venter.

Slik leker dere grønnere?

Vi har også fått lyst til å fortelle fantastiske historier fra alle de dyktige leketøysprodusentene rundt om i verden, som vi har snakket med på den nettopp avsluttede (og helt eventyrlige) lekemessen i Nürnberg.

Mange av dem jobber dedikert for å øke bærekraften i produksjonen, og de fortjener at noen slår på tromme for dem og gir dem en skikkelig honnør.

Vi håper å få tid i løpet av våren til å lage noen fokusartikler hvor vi skal presentere enkelte merker og snakke om hvordan de gjør det superbra på en eller flere måter i forhold til bærekraft. På den måten får de den oppmerksomheten de fortjener, og kanskje det vil inspirere andre merker til å jobbe med bærekraft.

Vi har skrevet til over 50 leverandører og produsenter. En rekke av dem har svart og selv om noen av dem ikke har kommet helt i gang ennå, er det også mange som gjør en hel del, men som egentlig ikke lykkes med å fortelle om den bærekraftige innsatsen sin.

Det skal vi hjelpe med! Vi vet at kundene våre ønsker å vite mer om lekene de kjøper, og vi vet også at kundene våre er vant til at vi forteller ting som de er.

Så hvem er en bedre plattform for å spre et grønnere budskap? Et budskap om at selv om du bare produserer treleker i en liten fabrikk i Indonesia kan du ha en verdifull historie å fortelle, som kan påvirke mye større produsenter til å endre atferd og strategi?

Men hva skal plattformen vår hete? Tips til grønnere lek fra tante Grøn? Grønnere leketips? Grønnere historier? Historier om grønnere lek? Hm...

Januar 2023:

Vi vil gjerne gjøre mer for å bidra til å nedbringe CO2 utledningen vår, og derfor jobber vi på å gjøre det mulig for kundene våre å være en del av dette. Vi er i kontakt med forskjellige organisasjoner, og vil fortelle mer om dette etter hvert.

Bærekrafts-hjulet:

Vi skal også på workshop hos en organisasjon som skal hjelpe oss med å finne ut av hvordan vi kommer i gang med å jobbe med bærekraftsrapportering ved hjelp av Bærekrafts-hjulet. Altså finne ut av CO2 -utledningen vår, leverandørenes utledning, hverdagen vår og initiativene våre til å bli mer bærekraftige. Hvor starter vi og hvordan måler vi det? Hva skal vi fortelle dere, hva skal vi fortelle myndighetene og hva er viktig?

Det ser vi frem til!

Parametere som filter på nettbutikken:

Vi er på vei mot en løsning så kundene kan slå leker opp som er FSC, CSR eller GOTS sertifiserte eller som lever opp til ett eller fler av de andre parameterne våre. Men det krever et redesign av hele forsiden på nettbutikken vår, så det er en litt lenger arbeidsgang. Men vi er i gang!

Desember 2022: 

Vi har vært i kontakt med en bransjeorganisasjon om Lekeakademiets Grønnere valg. 

Nå kan man som kunde hos oss lese på de nyeste varene våre om f.eks. det akebrettet du kikker på har noen spesielle egenskaper som gjør den mer bærekraftig enn andre. F.eks. hvis den er spesielt slitesterk eller fremstilt av gjenbruksplast.

  • Som med alt annet i Grønnere valg så kan du selv velge hva du synes er viktig når du kjøper leker. Og ved å gjøre det tydelig om akebrettet eller dukken har spesielle bærekraftige egenskaper, kan dette være en del av beslutningen din.

Når du har klikket deg inn på en leke, så kan du se nederst på siden i feltet «Produktinformasjon». Hvis vi har noe vi vil fremheve omkring varen så vil det stå i dette feltet.
«Grønnere valg»: Her vil vi nevne en eller fler av de parametere vi har i Grønnere valg, hvis de er relevante.

Men akk – vi har nettopp startet. Så inntil videre gjelder dette bare på noen få av varene våre, hvor vi har fått lagt til Grønnere valg. Men vi er på vei og nå har vi fundamentet til å kommunisere det tydeligere til kundene våre.

November 2022:

Vi nærleser Forbrukerombudsmannens guide til miljømarkedsloven og guides til hjemmesider om samme emne. Det er mye man skal være oppmerksom på.

  • Det er ikke lov til bare å skrive at noe er «bærekraftig» eller «grønt» eller «miljøvennlig». Det skal være fakta og tall på alt. Dette er godt og det vil øke kundenes følelse av at man ikke prøver å lure dem.

Slik har det ikke alltid vært. Lekeakademiet har eksistert siden 2005 så det er mange tekster som er skrevet for lenge siden, da verden så annerledes ut. Allerede den gangen var det mange leketøysprodusenter som viste interesse for miljøet. Dette har vi alltid anstrengt oss for å fortelle om. Men hverken den gangen eller senere har vi hatt særlig mye lovgivning å lene oss opp av. Så vi har gjort det så godt vi kunne.

Nå viser det seg at det vi har skrevet før, ikke lenger er helt i tråd med de nye reglene. Så vi har ett kjempe opprydningsarbeid foran oss. Det er virkelig mange ord som skal skrives om igjen og vi kan heller ikke lene oss opp av det leketøysprodusentene selv sier om varene sine. De er nemlig det samme stedet som oss og har nettopp begynt med å rydde ut i foreldede måter å beskrive lekene på. Vi lurer på om disse strenge kravene i dansk miljømarkedsføringslovgivning gjelder i alle land? I EU?

Vi fortsetter arbeidet.

Et av de første dilemmaene vi har vært borti er at vi ønsker å snakke om de produsentene som kompenserer for klimaet. Det betyr at de for eksempel planter trær som kan ta opp CO2 for å motvirke den CO2 som produksjonen av lekene forårsaker.

Det er positivt at noen produsenter kompenserer for klimaet. Men beregningen av hvor mye klimakompensasjonen deres gir er komplisert. Det er ikke alltid en leketøysprodusent har de beregningene. Da kan de ikke angi nøyaktig hvor mye de kompenserer for klimaet. Altså ikke i %. Men har vi overhodet ikke lov til å si at produsenten kompenserer for klimaet? Fordi vi ikke vet om det nøyaktige omfanget?

Når man ikke snakker om et positivt miljøfremmende tiltak kalles det «gren hushing». Hvordan balanserer vi greenhushing med kravet om å kunne sette tall på all klimakompensasjon? Det skal vi prøve å avklare .... Fortsettelse følger.

Etter sparring med en bransjeorganisasjon:

Vi må konstatere at det fortsatt er uklart hvordan vi kan løfte frem dyktige og klimaambisiøse leketøysprodusenter rundt om i verden i fremtiden dersom de ikke har internasjonale sertifiseringer. Et godt eksempel er en av de gamle favorittene våre, nemlig den banebrytende thailandske produsenten Plantoys.

Lektantene besøkte Plantoys på fabrikken i Thailand for noen år siden, så vi har kunnet se med egne øyne det enorme arbeidet som direktør Vitool Patel gjør for å bruke både tre, energi og mennesker på en så ansvarlig måte som mulig. De har avfallsinnsamlinger, det er banker til familiene, alle kan jobbe i trygghet på fabrikken, det er skoler til barna, man bruker tre som er til overs fra gummiproduksjonen, de bruker fornybare energikilder og resurser gjenvinnes, helt ned til restene fra den felles lunsjen deres.

Men det er ikke noe offisielt revisjonsselskap som kommer og sjekker alt etter en internasjonal standard en gang i året, slik kravet ville vært dersom Plantoys skulle ha et miljøsertifikat. Det finnes ingen livssyklusanalyse som beviser CO2-nøytralitet. Så vi kan faktisk ikke si så mye positivt om alt det flotte arbeidet Vitool og hans ansatte gjør for å produsere leker på en ansvarlig måte.

En ekstra utfordring er at vi gjennom årene har brukt mange nå utdaterte ord for å beskrive både lekene hans og andre lignende produsenters leker.

Du finner ord som bærekraftig tre, miljøvennlig ansiktsmaling og kjemikaliefrie dukkeklær mange steder, og dette er det faktisk ikke lov til å skrive lenger.

Så vi er i full gang med å rette 6000 produkttekster på dansk – og så kan vi begynne å rette tekstene på finsk, svensk, nederlandsk, tysk og norsk. Dette gjelder også Plantoys tekster som skal omformuleres fullstendig.

Vi håper dere er tålmodige. Det blir en lang prosess.

Heldigvis kan vi se at selv store selskaper som Coop også er i ferd med å gå tilbake og korrigere eldre tekster, skrevet etter tidligere standarder og regler for miljøkommunikasjon.

Alt er med på å sikre at kundene ikke blir villedet, så vi er 100% med på dette. Det tar bare tid og mye flid å bli i stand til å unngå å bli villedet selv. Man må tross alt kunne gjøre det selv før man kan lære det fra seg.