Hva betyr STEM for barn?

Pige med kikkert
14. desember 2022

Stem er en forkortelse for Science, Technology, Engineering and Mathematics

”Sett deg ned, ta frem arbeidsboken og bla til side 14: 'Den rettvinklede trekanten'”.

Barn skal lære å regne, skrive, telle, måle og tenke logisk. På skolen har de fag som biologi, matematikk og geografi. Slik har det vært i mange år og slik tenker vi tradisjonelt om barns skolegang.

Nye forskningsresultater viser imidlertid at "forelesningsundervisning" ikke er den beste måte å lære på. Det er for passivt. Det skal andre vinkler og læringsmetoder til hvis barn virkelig skal lære noe.

STEM er en tilgang til å lære vitenskap med konkret problemløsning og nysgjerrighet.

Tilgangen skiller seg fra andre måter å håndtere vitenskap på ved å løse opp de faglige grensene mellom fagområdene; naturvitenskap, teknologi, ingeniørvitenskap og matematikk. Og ved å ha en praktisk og undersøkende tilnærming fremfor en teoretisk. Det er learning by doing.

Som Aristoteles sa: ”For the things we have to learn, before we can do them, we learn by doing them”.

PlantelabyrintPlantelabyrint

Litt bakgrunnskunnskap om STEM for barn

Når man skal lære nettopp naturfag, teknologi, ingeniørfag og matematikk foregår dette tradisjonelt på en tørr og teoretisk måte. Dette har ifølge USAs tidligere president Obama ført til en radikal mangel på kompetente personer innenfor disse viktige fagene.

I 2009 lanserte Obama kampanjen «Educate to innovate» som skulle øke befolkningens ferdigheter innenfor STEM.

Det er et stort internasjonalt behov for å utdanne mange flere mennesker i STEM. Det settes av billioner i nasjonale budsjetter verden over for å spre STEM og dermed motivere mange flere barn og unge til en karriere innenfor disse fagene.

Læringsmetoden som blir brukt, og som er sentral i STEM, spres med suksess over hele verden for tiden. Derfor står den naturligvis også på Lekeakademiets meny – STEM er kommet for å bli - heldigvis.

Lek og læring i STEM for barn

Den danske professoren i utviklingspsykologi, Dion Sommer, er en fortaler for å la barns lek være veien til læring.

Forskningen hans viser, i samsvar med internasjonale forskningsresultater, at nettopp lekens frie og undersøkende tilnærming til verden rundt oss er langt mer effektivt som læringsverktøy enn utenatlæring, beregninger og teoretiske gjennomganger.

Det er nettopp dette som er utgangspunktet og eksistensgrunnlaget for hele sotimtet hos Lekeakademiet; at den mest effektive måten barn lærer på er ved å ta utgangspunkt i leken, i barnet selv og den naturlige måten vi som mennesker undersøker verden rundt oss på.

Så langt, så godt – men vi er spesielt glade i tverrfagligheten i STEM.

For hvorfor må man velge mellom å ta på «biologibrillene» eller «fysikkbrillene» når vi ikke opplever verden rundt oss som oppdelt i ulike fag?

STEM bryter ned faglige skiller og motiverer barn

STEM er en måte å tenke læring på hvor man innlemmer flere ulike vitenskaper og tenker på tvers av de tradisjonelle faggrensene. Man jobber med ulike vitenskaper på en mer sammenhengende måte.

For ideen om at arkitektur, astrofysikk og kjemi er separate fag er noe vi har funnet på – barns tilnærming er langt mer ad hoc. De tenker ikke over om tanken eller eksperimentet er biologisk, kjemisk eller kanskje astronomisk.

De henger seg ikke fast i å måtte planlegge i hvilket tidsskrift eller e-bibliotek de skal finne relevant litteratur.

De får en god idé til å løse et konkret problem, og så er det bare å gripe fascinasjonen og motivasjonen deres for å finne på en god løsning.

En løsning som ofte vil være nettopp den blandingen av vitenskapelige disipliner som STEM er et uttrykk for.

Nysgjerrige barn leker og lærer STEM best

Det er naturlig for hjernen å lære.

Vi mennesker lærer fra det sekundet vi blir født, og vi fortsetter å gjøre det hele livet – om enn i et lavere tempo. Det viktigste for læring har vist seg å være motivasjon – ønsket om å lære. Og den er sterkest når motivasjonen kommer innenfra. Når det er fornuftig å lære noe fordi det virker nyttig og konkret her og nå.

Barn lærer best når de får være i sentrum av selve læringsprosessen – når det er deres egen erfaring som styrer.

For eksempel kan det være at barnet ditt finner ut at Pythagoras hadde et godt poeng med disse trekantene sine, fordi det løser et problem med å bygge et tårn. Et tårn som de selv bygger med et av de superflotte Arckit settene som fås i mange størrelser og til barn i flere aldre.

Her kommer både matematikk, arkitektur og fysikk i spill – alt mens barnet ditt bygger.

Det kan også være når barnet ditt er ute i naturen og oppdager et fantastisk, men helt vanlig, mønster på et sneglehus. Hva slags form har den spiralen? Hvor finner man den ellers? Hva betyr det når sneglehuset er formet slik?

Aktiv læring med STEM for små barn

Den menneskelige hjernen lærer mest i løpet av de første 3 årene. Det er i denne perioden at forbindelsene mellom nervecellene i hjernen utvikler seg raskest; mellom 700 og 1000 per sekund.

Allerede etter de første 3 leveårene går det raskt nedoverbakke, og den intuitive læringen bremses opp. Dette kan du lese mer om her.

Derfor er det viktig at selv helt små barn får lov til å utforske verden og prøve å bruke den medfødte nysgjerrigheten sin. Du kan skape muligheten for dette med mye av Lekeakademiets STEM-læringsutstyr.

Naturvitenskap trenger ikke å være kjedelig. Fang et insekt, snakk om det, mål det, bygg det i klosser eller Magna-Tiles eller prøv å tegne det.

Læring skal være morsomt.

Barn må oppleve, så lærer de. Hvis du for eksempel går en tur med barnet ditt, kan dere ta med et insektglass eller en edderkoppfanger og se på insekter sammen. Her finner du mye flott utstyr til å undersøke insektenes fasinerende verden.

Spør ”Hva skjer når edderkoppen spinner et nett?” i stedet for ”Hvorfor spinnes edderkoppnettet?” – ta utgangspunkt i den fysiske og praktiske verden som barnet kan sanse.

Spørg ”Hvad sker der, når edderkoppen spinder et net” i stedet for ”Hvorfor spindes edderkoppens net” – tag udgangspunkt i den fysiske og praktiske verden, som barnet kan sanse.

Barn må lære å lære

Den verdenskjente professoren og forfatteren Lillian Katz argumenterer bl.a. i denne rapporten for at det å kunne regne og skrive ikke er læringsmål i seg selv, selv om det ofte er det vi måler med prøver og tester. Nei, de er verktøy for å analysere og forstå konkrete fenomener i verden rundt oss – og det er nettopp denne motivasjonen til å ville forstå, som all læring bør fokusere på.

Barn skal først og fremst lære å lære, og det gjør du som forelder best ved å la barna oppleve ulike situasjoner og kontekster hvor redskaper som ligninger og bokstaver er relevante for å forstå noe konkret. STEM er en allianse mellom vitenskaper, kontekster, barn og voksne, læring og kreativitet.

Se andre STEM-produkter på Lekeakademiet HER.

Related posts