Slik jobber Lekeakademiet med bærekraft
Vi vil gjerne gjøre det enklere for foreldre å kjøpe leker som har en positiv innvirkning på både barna våre og planeten vår.
Derfor spør vi ofte leverandører, leketøysprodusenter og fageksperter om hvordan en gåbil, terapidukke eller annen leke stimulerer ulike ferdigheter, slik at vi kan veilede kundene våre på riktig måte. Denne grundigheten kjennetegner hele varemerket vårt. Derfor er det også den samme grundigheten som kjennetegner arbeidet vårt med bærekraft.
Som firma må vi hele tiden være i stand til å tilpasse oss nye krav fra samfunnet, lovgivningen og kundene våre. Vi fortsetter å gjøre det med samme entusiasme som vi har drevet lekebutikk med hver dag siden 2005. Underveis har vi lært om ftalater, batterideklarasjoner, koronasikre leker og GDPR. Og vi vet at vi også kan bli kompetente innen bærekraft, selv om vi får noen humper på veien. Akkurat om når et barn får et sår på kneet, men lærer seg å sykle til slutt allikevel.
Det handler om å finne ut hva vi som virksomhet fokuserer på når det gjelder bærekraft, hva vi brenner for å gjøre, hva vi MÅ gjøre juridisk, hva vi har råd til å gjøre økonomisk, hva vi er i stand til å gjøre og hva kundene våre ønsker.
I dette innlegget vil vi dele prosessen vår mot økt fokus på bærekraft. Både seirene og nederlagene, nyheter og hva vi lærer underveis. Vi startet i 2023, og nedenfor kan du lese om hvor langt vi har kommet i prosessen.
Lekeakademiets grønne mål
- Ingen floskler eller grønnvasking når vi beskriver lekene våre.
- Vi forteller om Grønnere valg-filtrene våre som kan sortere leker etter spesifikke bærekraftskvaliteter.
- Gjøre emballasjen vår mer bærekraftig
- Søke etter informasjon slik at vi er i stand til å lage en bærekraftsstrategi
- Fortelle de positive historiene om bærekraftige valg hos leketøysprodusentene våre
- Kildesortering og gjenvinning
Lekeakademiets bærekraftstrategi: Grønnere valg
- Bredt utvalg av miljøvennlige produkter: Lekeakademiet tilbyr et omfattende utvalg av leker og læringsredskaper som er produsert med fokus på bærekraft og miljøvennlighet. Kundene kan velge hvilke bærekraftige egenskaper som er viktigst for dem, som kort transport, CO2-utslipp eller muligheten for å resirkulere materiale, ved hjelp av filterfunksjonen «Grønnere valg» på nettsiden.
- Fremme ærlighet og åpenhet i leketøysbransjen omkring bærekraft: Lekeakademiet jobber aktivt for å påvirke leketøysindustrien til å være ærlig og åpen om bærekraftsaspekter ved produktene deres. Vi oppfordrer til åpen informasjon om materialer, produksjonsmetoder og miljøpåvirkning for å hjelpe forbrukerne med å ta informerte valg. Vi jobber også med interessenter og bransjekolleger for å fremme bærekraftsstandarder og øke bevisstheten om viktigheten av bærekraft i hele leketøysindustrien.
- Reduksjon av ressursforbruk: Vi jobber med å minimere vårt eget ressursforbruk ved å være bevisst på hva som går inn og ut av dørene våre og vi bruker resirkulerbare materialer når det er økonomisk mulig for oss.
- Fremme gjenvinning og sirkulær økonomi: Lekeakademiet oppfordrer kunder til å bidra til en sirkulær økonomi. Vi hjelper kundene med å finne leker som er designet med tanke på lang levetid, og bidrar til å redusere behovet for hyppig utskifting og fremme en bærekraftig forbrukerkultur. Vi tilbyr leker som er laget av kvalitetsmaterialer og er designet for å tåle slitasje og brukes over lengre tid. Og vi gir veiledning om hvordan man kan forlenge levetiden til leker og til slutt sortere avfall slik at ressursene forblir i sirkulasjon.
- Miljøvennlige kjøp: Lekeakademiet samarbeider gjerne med leverandører som har en bærekraftig tilnærming til produksjon og bruker miljøvennlige materialer. Vi forteller på det enkelte produktet om produksjonen ved det enkelte merke har spesielle bærekraftige egenskaper for å øke gjennomsiktigheten. På denne måten kan kundene våre sette pengene sine der de mener det passer best for deres personlige holdning på et informert grunnlag. Vi krever at leverandørene våre informerer oss om bærekraftsrapporteringen deres, med hensyn til både sosialt og miljømessig fotavtrykk.
Lekeakademiets grønne mål 1: Ingen floskler, ingen grønnvasking
Vi vil ikke komme med fine ord og tomme løfter, og det tar mye tid å sette seg inn i hva alle de forskjellige begrepene som "bio"-ditt, "øko"-datt og "naturlige materialer uten kjemikalier" egentlig betyr.
Når du kjøper leker hos oss, ønsker vi at du skal kunne ta et kompetent og informert valg, både når det gjelder leketøyets funksjon og bærekraft. Det høres enkelt ut, men alle ønsker å selge så mange leker som mulig. Derfor må vi rydde opp i alle begrepene som i dag brukes om miljøvennlighet, bærekraft og naturlighet overalt. Det er det vi gjør i vårt lille hjørne av sandkassen.
Mål i 2024:
Å slette alle beskrivelser av leketøysinnhold og materialer som ikke lenger er relevante eller som gir et feilaktig inntrykk av hva leken er laget av.
Metode:
Gjennomgå alle de +7000 tekstene våre og omskriv dem. På hele 6 språk, ettersom vi også er tilgjengelige i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland og Nederland.
Status januar 2024:
Vi har gått gjennom alle produktbeskrivelsene våre en gang og slettet mye. Vi har innsett at måten vi søker etter problematiske ord på, kan være mangelfull, så noen ord dukker fortsatt opp. Vi fortsetter å slette.
Eksempler på ord vi har slettet:
- Fri for ftalater. Dette var noe nytt for 10 år siden, da man oppdaget at ftalater, et mykgjøringsmiddel i plast, er problematisk for barns helse. Siden den gang har det blitt innført lovgivning som gjør at det ikke lenger gir mening å si at for eksempel en ball er ftalatfri, for det er de alle sammen.
- Fri for skadelige kjemikalier. Alle ingrediensene er kjemiske, inkludert sitronsaft, vann og maisstivelse. Hvorvidt noe er skadelig, avhenger helt av sammensetningen av den kjemiske cocktailen individet utsettes for. Er du allergisk kan det stilles helt andre krav til hva som er skadelig. VI gir informasjon om ingredienser, men vi avgjør ikke om noe er skadelig eller ikke. Vi sørger for at alle lekene våre overholder norsk lovgivning for leker og nettopp derfor er kravene veldig strenge.
- Naturlig. At noe er naturlig blir ofte fremstilt som det motsatte av noe som er kjemisk eller menneskeskapt. Men det gir en falsk trygghet. At noe er naturlig, er ikke et kvalitetstegn. Det er mange naturlige (i betydningen "rå" eller "som du kan finne det i naturen") som er potensielt skadelige for mennesker.
- Øko, eco, organisk, økologisk. Alle disse uttrykkene er vanskelige å finne rundt i, fordi de betyr noe forskjellig i forskjellige land. I Norge kan du kun kalle noe økologisk hvis det har en sertifisering. Det vil si hvis du kan bevise at det ikke ble brukt sprøytemidler i produksjonen. Det krever et "ø-merke". Hvis et produkt har dette eller tilsvarende økologisk, offisiell sertifisering, så skriver vi at det er økologisk. Ellers gjør vi ikke det. Selv om det står "ECO" på emballasjen. Det er ofte et falskt produktnavn, noe som dessverre er tillatt i store deler av verden.
- Fri for/uten ... Når et produkt hevdes å være uten for eksempel silikon, parfyme og BPA, kan det gi inntrykk av at produktet sannsynligvis er av god kvalitet. Men ofte blir de ordene slengt på produkter der man uansett aldri ville puttet de tilsetningsstoffene i. Vi har for eksempel sett dukkeklær og fiskenett der det sto skrevet at de var parfymefrie. Hvis det er en spesiell grunn til at et produkt produseres uten for eksempel parfyme - det kan være i badesåper til barn - så skriver vi det. Ellers gjør vi ikke det.
- Bærekraftig. Et produkt kan ikke bare være bærekraftig. Det kommer an på hvordan du mener det er bærekraftig. Du kan lese mer om dette nedenfor. Kort sagt er det ulovlig å skrive at et produkt er bærekraftig hvis du ikke kan dokumentere alle aspekter ved bærekraften. Dette er svært vanskelig. Hos oss kan du velge om en vare skal være bærekraftig på en bestemt måte. Det kan for eksempel være om den er produsert lokalt, om bedriften er sosialt ansvarlig eller om den er spesielt slitesterk. Da vet du om den er bærekraftig på bestemte måter.
- En spesiell merknad om "ECO". Vi produserer ikke leker selv. Vi kjøper dem enten fra dem som lager dem, eller fra leverandører og distributører i EU som kjøper lekene fra hele verden. Når leketøyet kommer til oss, har det allerede fått et engelsk navn. Noen ganger heter for eksempel en gåvogn noe med "ECO" i navnet. Det heter den fordi den har en spesiell egenskap som gjør den litt mer bærekraftig enn andre gåvogner. Den kan være laget av resirkulert plast eller trevirke fra bærekraftig skogbruk. Det finnes ofte en annen gåvogn fra samme merke som ikke heter "ECO" og som er laget av konvensjonelle materialer. Vanligvis er "ECO"-varianten litt dyrere. Men å kalle noe "ECO" er en slags grønnvasking, fordi det ikke betyr noe i seg selv. Hva er "ECO"? Det er ikke økologisk, som du kanskje tror. Vi vil unngå å kalle noe "ECO". Men når det er en del av navnet, støter vi på problemet med at systemet vårt bare kan håndtere en viss lengde på leketitler. Vi kan ikke skrive "Resirkulert plast" i navnet. Så inntil videre må vi fortsette å bruke "ECO" i noen få tilfeller. Vi vil da forsøke å skrive i beskrivelsen av leken hvorfor den heter "ECO", og hvorfor den skiller seg fra andre varianter av samme type leke. Vi har henvendt oss til en rekke leverandører for å legge press på dem i denne problematikken.
Lekeakademiets grønne mål 2: Grønnere valg som filtre
Når man skal snakke om en puttekasse eller en barnebok er bærekraftig, må man alltid stille spørsmålet: «Bærekraftig på hvilken måte?».
Bærekraft har mange forskjellige sider, og begrepet dekker både miljømessige, økonomiske og sosiale tiltak. Dette kan for eksempel bety at et lekekjøkken produsert av plast i Italia er mer bærekraftig enn et av resirkulert tre produsert i Thailand, fordi det må transporteres kortere, og fordi plasten resirkuleres, og fordi 50 % av fabrikkens arbeidere er kvinner. Dette er alle argumenter for økt bærekraft.
Men på den annen side kan en kulebane produsert i Thailand være produsert utelukkende av FSC-sertifisert gummitre i en spesielt sosialt og etisk ansvarlig fabrikk som også planter trær og sørger for skolegang til de ansattes barn, samtidig som all energi er fornybar på fabrikken. Og alt overskuddstre komposteres og brukes i fabrikkens kjøkkenhage. Bærekraftig produksjon av råvarer, skolegang og fornybar energi er også viktige faktorer for bærekraft.
Vi ønsker ikke å bestemme hvilke parametere kundene våre skal fokusere mest på, enten det er kjønnskvotienter, FSC-leker eller lokal produksjon. Men vi snakker åpent om fordeler og ulemper, slik at kundene våre kan velge selv.
Parametrene vi har bestemt oss for å kommunisere om er:
- Bioplast
- CO2 nøytral
- CSR-sertifisering
- Ekstra slitesterkt leketøy
- Emballasje med fokus på bærekraft
- Resirkulert plast
- GOTS
- Klimakompensasjon
- Produsert i Norden
- Produsert i EU
- Samfunnsansvar
- Svanemerket
- Tre fra bærekraftig skogbruk
Mål i 2023:
Utvikle filter om grønnere valg.
Mål i 2024:
Fortelle kundene om filtrene våre og bruke dem konsekvent.
Metode:
- Send ut et spørreskjema til alle leverandørene våre (vi har over 200), slik at de kan fortelle oss hvilke av våre 14 parametere den enkelte leken oppfyller.
- Utvikle filteret i nettbutikksystemet vårt.
- Kode all den nye informasjonen om bærekraftsparametere inn på hvert enkelt leketøy.
- Holde oversikt over hvilke leverandører som har svart og hva de har svart på.
Status januar 2024:
Vi har utviklet filteret, og det ligger ved siden av filtrene "alder", "funksjon" og "pris". Vi har skrevet til ca. 80 leverandører og fått svar fra ca. 70 %. Vi fortsetter å skrive ut. Vi har kodet den nye informasjonen på ca. 4000 forskjellige leker. Alt er oversatt til tysk, finsk, norsk, svensk, dansk og nederlandsk, ettersom vi også har nettbutikker i 6 land.
Vi opplever stor variasjon i hvorvidt leverandørene våre er begeistret, overrasket eller likegyldige til spørsmålene våre om bærekraftsdata. I 2024 trer det i kraft en ny EU-lovgivning som pålegger alle virksomheter å ha oversikt over bærekraftsdataene sine, og vi ser frem til at alle i bransjen etterlever dette. Siden vi har mange leverandører fra land utenfor EU (f.eks. også fra Storbritannia), må de sette seg grundig inn i lovgivningen hvis de skal fortsette å selge leker til oss. Det er ikke alltid de gjør dette på egen hånd.
Vi lanserer en kampanje på de ulike kanalene våre for å fortelle folk om filtrene våre, og vi vil også fortelle leverandørene våre om dem.
Lekeakademiets grønne mål 3: Emballasje forbedres
Som nettbutikk står vi med mange beslutninger om alt vi pakker leker i. Vi har et kjempestort felles robotstyrt lager i Holstebro i Danmark, som vi deler med selskapet CChobby. Alt er nøye pakket i pappesker og luftputer. Selv om leken alltid pakkes inn fra fabrikken, er det viktig at de ikke blir skadet under transporten til kundens hjem. Det er ikke bærekraftig å måtte kaste leker fordi de ikke var pakket inn godt nok. Derfor pakker vi leken ekstra godt og beskyttende.
Men hva kan vi gjøre for å minimere den miljømessige og sosiale belastningen forårsaket av emballasje?
Mål i 2023:
Gjør emballasjen vår mer bærekraftig.
Mål 2024:
Produsere Lekeakademi-vesken vår av resirkulert plast i alle 6 land.
Metode:
- Undersøke hva den røde Lekeakademi-vesken vår er laget av og om den er produsert mer bærekraftig.
- Undersøk hva lageret bruker som emballasje.
- Undersøk hva som gjøres for å redusere den fysiske belastningen på de ansatte på lageret.
- Undersøk hvilke typer energi som brukes på lageret.
Status januar 2024:
Vi har redesignet den røde Lekeakademi-vesken vår i Danmark. Den er nå laget av 100 % resirkulert plast, så en pose tilsvarer 5 plastpantflasker. Den er fortsatt like slitesterk og brukbar. Glidelåsen er laget av metall, siden den varer mye lenger enn plast. Den må derfor tas ut av posen når den er utslitt og må kastes. Da kan både plast og metall resirkuleres.
I løpet av 2024 vil vi redesigne posene våre i alle land slik at de også inneholder resirkulert plast.
Vi har undersøkt flere fakta om robotlageret vårt, og her kan du lese om alt vi har funnet ut:
Vi sender pakker fra lageret vårt i Holstebro, i Danmark, som vi deler med søsterselskapet vårt CChobby. De har et fantastisk robotstyrt lager, som har effektivisert pakkehåndtering kraftig, slik at kundene våre får pakkene ut raskere og uten uheldige feil.
Så langt vet vi om pakkingen og pakkeprosessen vår:
- All papp er fra sertifisert bærekraftig skogbruk da det er FSC-merket.
- Lageret er kaldt, da det er robotstyrt, så varmeforbruket er lavere enn vanlig. Det benyttes fjernvarme.
- Tapen som brukes til å lukke bokser og pakke med er laget av polypropylen, en annen vanlig type plast som også kan sorteres som myk plast og resirkuleres. Det er roboter som bruker teipen, og i praksis burde det bety at det brukes mindre tape enn når det gjøres av mennesker.
- Limet er lateks, som er gummimasse fra gummitrær, og hydrokarbonharpiks, som er det samme limet som brukes i vanlig tape.
- Lastebilene som kjører rundt på lageret er elektriske.
- Fyllet vi bruker for å hindre at lekene ristes rundt under transport er plastputer fylt med luft. Plasten er veldig tynn. Det er en veldig vanlig type plast som du kan sortere som myk plast når barnet ditt har hoppet på dem og fått dem til å gå "BANG".
- Plasten som vi pakker Tumletoppen i er for eksempel laget av polypropylen, og den kan også sorteres som myk plast og resirkuleres.
- De ansattes trivsel er et spesielt fokuspunkt hos CChobby, som eier lageret.
Lekeakademiets grønne mål 4: Søk etter informasjon om bærekraft
Vi startet fra bunnen av når det gjelder bærekraft. Bortsett fra at vi generelt er interessert i å ta vare på planeten og oss som bor her, hadde vi ingen spesialister på bærekraft blant de ansatte i utgangspunktet.
Derfor ble oppgaven tildelt kommunikasjonssjef Kristina Hobbs (også kjent som Tante Plante, Tante Grønn og tante Tekst), som i løpet av året har søkt kunnskap sammen med sin kollega, nettbutikk- og innholdskoordinator Emilie Lønholm (også kjent som Tante Robot, siden hun er ekspert på robottekst, automatiserte prosesser og SEO-optimalisering).
Mål 2023:
Å bli kompetente nok til å lage en bærekraftstrategi og avklare om vi må lage en intern bærekraftsrapport.
Mål 2024:
Overvåke utviklingen av ny lovgivning fortløpende.
Metode:
Søk i alle kunnskapskilder. Vi har vært på et godt kurs hvor vi har deltatt i intervjuer med Børsen og Dansk Erhverv, og vi har søkt kunnskap hos Forbrukerombudet, fagorganisasjoner, EU, Miljøstyrelsen, Plast.dk og en rekke andre steder.
Status januar 2024:
Vi har avsluttet og evaluert prosessen i Hovedstadens Erhvervshus (i Danmark). Vi har formulert bærekraftstrategien. Vi har også besluttet at Lekeakademiet skal tydeliggjøre utvalgte punkter i bærekraftsrapporteringen som alle større virksomheter vil bli pålagt å gjøre innen få år, selv om vi ikke er store nok til å bli pålagt dette. Denne bærekraftsiden er ett av dem.
Vi følger utviklingen av nye krav.
Lekeakademiets grønne mål 5: Grønne budskaper
Vi ønsker å fortelle kunder og leverandører positive og konkrete historier om alle de små og veldig inspirerende og aktivistiske virksomhetene som hver dag tenker nye, modige tanker og setter dem ut i livet. De kan inspirere oss andre til å ta mer bærekraftige beslutninger.
Vi kjenner flere små aktivister rundt om i verden, og vi vil gjerne fortelle deg om dem. Vi kjenner også til store selskaper som har flere muskler å rutte med, og vi vil gjerne fortelle deg om dem også. Men de gjør ofte dette veldig bra selv, så fokuset vårt vil nok være på de mindre selskapene til å begynne med.
Vi ønsker å fortelle disse positive historiene om bærekraft for å informere kundene om hva det faktisk betyr i praksis å produsere leker på en bærekraftig måte, og for å påvirke produsentene og leverandørene våre rundt om i verden til å våge å innlemme bærekraft i metodene sine. Kanskje spare litt på plaststrimlene når lekene pakkes inn. Kanskje sy dukkeklærne av plantefibre. Kanskje resirkulere all plast som blir til overs. Kanskje holde høns som kan spise alle restene fra kantinen. Kanskje sette opp vindmøller eller solceller.
Mål 2024:
Fortelle om utvalgte leverandører som har en unik måte å jobbe med bærekraft på eller som har gjort en spesiell innsats for å ta vare på jordens ressurser.
Metode:
Finn de gode historiene, kanskje 6 saker, blant de eksisterende leverandørene våre. Hvordan skal de formidles?
Status januar 2024:
Vi har funnet flere saker. Vi har planlagt formidlingen av historiene, som vil bli lansert i 2024.
Lekeakademiets grønne mål 6: Kildesortering og gjenvinning
Noen ganger blir selv leketanter fartsblinde. I iveren etter å lære om bærekraft har vi helt oversett at vi må bli flinkere til å sortere søppel her på kontoret. Vi er ca. 22 kolleger, og vi er faktisk pålagt å sortere avfallet vårt i 10 forskjellige typer. Det krever mye arbeid, så vi prioriterer å få dette gjort i 2024.
I tillegg har vi rundt 22 privatpersoner som ofte har forskjellige eiendeler å gi videre til andre som kan bruke dem. I 2024 vil vi sette opp et "byttereol" der vi kan gi tingene videre til kollegaene våre. Hittil har vi laget hauger på gulv, bord og andre steder, men vi må systematisere dette.
Mål i 2024:
Sette opp kildesorteringsmuligheter på kontoret og i containerne våre og sjekke hvordan det håndteres i etterkant.
Sette opp et byttereol på kontoret. Gjenbruke så mye som mulig.
Metode:
Forhøre oss med bygningssjefen om status for kildesortering og sette i gang kildesortering i 10 fraksjoner og sørge for at det samles inn på riktig måte. Kjøpe inn hyller og sette dem opp.
Status januar 2024:
Vi har kontaktet bygningssjefen og er i ferd med å finne et egnet sted for byttestativet.
Følg med på denne siden og les om de kommende målene og alt som skjer hver måned på bærekraftkontoret hos Leketantene.
Nedenfor vil vi legge ut små oppdateringer om alt vi jobber med akkurat nå. Noen vil bli fremtidige mål, andre ikke.
Januar 2024:
Glitterlovgivningen viste seg å være noe vi her på kontoret har kalt "Glitter-gate" etter en annen hendelse i forrige århundre som også involverte et kontorbygg.
For det var ikke så lett å fjerne alle de glitrende lekene vi hadde tenkt å fjerne. Og som vi også forsøkte å gjøre.
Vi har jo ikke akkurat et glitterleksikon der alle leker med glitterstøv står oppført. Vi fjernet alle gjenstandene vi kunne huske at det var glitter i. Deretter gikk vi gjennom leverandørene der vi var sikre på at det sannsynligvis fantes glitterprodukter.
Men nå oppdager noen kunder for eksempel et Kreativt sett med løst glitter i. Glitter sniker seg som kjent inn på de mest usannsynlige steder. Så kommer kundene til oss og spør om det er lovlig.
Loven sier at vi har lov til å selge produkter med løst glitter som vi allerede har på lager. Det kan ikke produseres flere, men de lekene som allerede er produsert, kan selges.
Vi har bestemt oss for ikke å selge dem. Vi har allerede kjøpt dem inn og vi taper mye penger på ikke å selge dem. Vi har derfor spurt produsenter og leverandører om vi kan returnere varene og få pengene tilbake.
Noen av dem har sagt ja, andre ikke.
Vi er klar over at vi ikke har oppdaget alle leker med glitter, så vi vil gjerne høre fra deg hvis du har det. Vi vil da fjerne disse lekene fra sortimentet vårt.
Vi forhandler fortsatt med dem vi har kjøpt lekene av, fordi vi må minimere tapene våre.
Som lekebutikk og ikke leketøysprodusent har vi ikke blitt informert om det kommende forbudet mot glitter. Derfor har vi ikke kunnet begrense antallet leker med glitter på forhånd.
Vi er faktisk skuffet over at noen av leverandørene våre ikke delte denne informasjonen med oss da vi inngikk avtale om å kjøpe inn leker i 2023. Vi skulle gjerne ha unngått å måtte sløse med tonnevis av leker med glitter.
Vi sørger selvfølgelig for at leker med glitter ikke kastes, men at glitteret fiskes ut av emballasjen slik at lekene kan lekes med. Vi håper at andre vil gjøre det samme.
I forhold til ny miljølovgivning håper vi at produsenter, forhandlere og kunder i fremtiden blir ivaretatt slik at ny lovgivning ikke påfører noen av dem store utgifter for produkter som plutselig ikke lenger er lovlige. "Glitter-gate" vil koste oss dyrt. Vi støtter miljøhensyn og ønsker utfasing av engangsplast i alle materialer velkommen, men det er ikke rettferdig at en nisjenettbutikk som vår må betale en så høy pris.
En siste nyhet om glitter er at mange har begynt å lage en slags glitterslim som barnet ditt kan smøre på et underlag med fingrene. Slimet blir helt klart når det er tørt, og da fester glitteret seg. På denne måten unngår man løs glitter. Men glitteret produseres fortsatt på nøyaktig samme måte og oppfører seg på nøyaktig samme måte når det kastes. Den er bare ikke "løs", og det er "løst" glitter som lovgivningen forbyr.
På denne måten er mennesker ganske kreative når det er noe vi absolutt vil ha. For glitter må vi jo ha. Eller hva?
Høst 2023:
Endelig er det tatt en beslutning innenfor EU om å forby mikroplast av polymer som er tilsatt forskjellige produkter som f.eks. i sminke, veibelegg, medisinsk utstyr, kreative redskaper og i klær. Mikroplast ender i naturen hvor det blant annet skader det høyt belastede havmiljøet vårt.
For oss hos Lekeakademiet betyr dette forbudet at leverandørene våre ikke lenger får lov til å produsere løst glitter. Det glitteret som allerede er produsert og ligger enten hos produsenten eller på lageret vårt, kan godt selges. I første omgang hadde vi derfor bestemt oss for å selge det glitteret vi har liggende på lageret.
Men - noen ganger har en Leketante bare behov for å tenke seg litt om. Det gjorde vi og noen skal jo ha motet til å ta en beslutning som gjør litt vondt for å passe på miljøet vårt.
Så det har vi gjort, og vi har fjernet alle glitterprodukter som omfattes av EU's forbud fra sortimentet vårt. De vil bli erstattet med 100 % plastfritt glitter.
Våren 2023:
Skal vi vektlegge Svanemerket?
En del av Grønnere valg strategien vår er at vi ikke vektlegger bærekraftige egenskaper til enkelte leker fremfor andre. Vi informerer fremfor å fremheve.
Men vi har havnet i litt problemer.
For vi har mye leker fra det danske firmaet dantoy, som lager plastleker til både barnehager, institusjoner og privatpersoner. De har kommet virkelig langt med bærekraft og har jobbet i mange år med CO2-rapportering, plastgjenvinning, mikroplastproblemet, Plastic Change, bioplast, innsamling av plastfiskegarn til nye leker og så er de svanemerket.
De har mange versjoner av samme leketøy. For eksempel en bøtte. Med samme form, men de ulike bøttene er enten laget av resirkulert plast fra egen produksjon, laget av omsmeltede fiskegarn, laget av bioplast eller laget av ny plast. De heter noe forskjellig. Men vi vil gjerne kunne vise forskjellen på plasten de ulike bøttene er laget av ute i oversikten, hvor du kan se mange forskjellige leker ved siden av hverandre. Dette gjør vi vanligvis ved å skrive hva bøtta er laget av i den 1-2 linjers korte teksten under bildet av leken.
Men hvis vi skal følge strategien vår, bør vi ikke legge vekt på noe i den korte teksten.
Dette gjør det virkelig vanskelig å forklare for kundene våre hva forskjellen mellom 5 like bøtter er, når forskjellen nettopp ligger i bærekraftegenskapene.
Skal vi likevel markere når et produkt er svanemerket? Mange kunder er vant til å lete etter svanemerkede produkter, så vil den anerkjennelsen være en god idé for oss å bruke?
Dette tenker vi over.
Februar 2023:
Det skjer ting hist og her!
Emballasje:
Å bli bevisst sine egne vaner som bedrift er en del av arbeidet med bærekraft. En opplagt ting å ta tak i for nettbutikker er emballasje. Vi sender ut tusenvis av pakker hver eneste dag. Hva er de pakket inn i? Kan vi redusere ressursforbruket på emballasjeområdet?
Vi sender pakker fra lageret vårt i Holstebro, som vi deler med det store søsterselskapet vårt CChobby, som vi ble kjøpt opp av for noen år siden. De har et fantastisk robotstyrt lager, som har effektivisert pakkehåndteringen vår kraftig, slik at kundene får pakkene ut raskere og uten uheldige feil.
Så langt vet vi om pakkingen og pakkeprosessen vår at:
- All papp er fra sertifisert bærekraftig skogbruk, da det er FSC-merket.
- Lageret er kaldt, da det er robotstyrt, så varmeforbruket er lavere enn vanlig.
- Tapen som brukes til å lukke esker og pakke inn med er laget av polypropylen, en annen vanlig type plast som også kan sorteres som myk plast og resirkuleres. Det er roboter som bruker teipen, og i praksis burde det bety at det brukes mindre tape enn når det gjøres av mennesker. Limet er lateks, som er gummimasse fra gummitrær, og hydrokarbonharpiks, som er det samme limet som brukes i vanlig tape.
- Truckene som kjører rundt på lageret er elektrisk drevne.
- Fyllet i kassene som vi bruker, for å hindre at lekene ristes rundt under transport, er plastputer fylt med luft. Plasten er veldig tynn. Det er en veldig vanlig type plast som du kan sortere som myk plast når barnet ditt har hoppet på dem og fått dem til å si "BANG".
- Plasten vi pakker Tumletoppen inn i er for eksempel laget av polypropylen, og den kan også sorteres som myk plast og resirkuleres.
Vi starter arbeidet med å bruke mindre engangsplast nå.
Kommunikasjon til kunder om bærekraftsparametere:
Vi er nå i luften med våre unike parametere. Dette betyr at når kundene våre ser på leker, kan de velge å bruke rullegardinmenyen "Grønnere valg" øverst på siden for å vise leker som er GOTS, er produsert i EU eller DK, er ekstra slitesterke eller noen av våre andre bærekraftsparametere. Avhengig av hva du synes er viktigst.
Du kan også velge flere om gangen, så når du har søkt på "bøtte", kan du via filtrene velge å kun se bøtter med spesielle bærekraftige kvaliteter, f.eks laget av resirkulert plast og produsert i Danmark (det vil si bøtter fra Dantoy, men det er en annen historie).
Det er en stor jobb for tekstforfatterne våre å sørge for at lekene kan sorteres på den måten. Det er noe med å sette en masse haker og mye teknikk.
Derfor kan ikke alle lekene våre nå vises på denne måten. Men det kommer. Fra nå av vil alle nye leker på nettbutikken vår være søkbare via Grønnere valg-filtrene. Lekene vi har solgt lenge kommer inn litt etter litt.
Bærekraft i Lekeakademiets organisasjon:
Vi er i ferd med å undersøke hvordan vi kan sikre at bærekraft også inngår i bedriftsstrategien vår og i vårt daglige liv på kontoret.
Rent praktisk handler det om bedriftskultur og hva vi egentlig ønsker.
Misjonen vår har alltid vært å få barn til å leke seg smartere, å gjøre en forskjell for foreldre og barn på en positiv måte. Dette prøver vi ved å inspirere til lærerik lek som kan styrke og utvikle barnas ferdigheter på en morsom måte. Vi finner leker til alle barn, uavhengig av ferdighetsnivå, og vi mener at alle barn har rett til å leke trygt.
Derfor har vi også et samarbeid med den danske Folkekirkens Nødhjælp, hvor vi for noen år siden var med på å samle inn penger til leker til flyktningleirer lokalt i bl.a. Afrika.
Derfor lager vi også mye gratis innhold der foreldre og andre voksne kan finne inspirasjon til smart lek for alle aldersgrupper. Vi snakker om gamle leker, om barnebursdager, om inkluderende fellesskap, om måter å øve på bokstaver på og om nerdete interesser.
Og derfor er det ikke fjernt for oss å jobbe med bærekraft i den forstand at det handler om å etterlate verden i bedre stand enn den var da vi overtok den. Vi ønsker å gjøre en positiv forskjell. Både for barn og miljøet.
I løpet av de kommende månedene vil arbeidet begynne med å skrive bærekraften inn i bedriftsstrategien vår. Det blir spennende.
Vi vil også la bærekraft på et sosialt plan inngå i personalpolitikken vår, og bærekraft må også inngå i måten vi kjøper inn, kaster og forbruker generelt. Det er kanskje små skritt, men vi er på vei.
Hva er den egentlig laget av?
Et interessant spørsmål vi ofte stiller oss selv i disse dager er: "Hva er det egentlig laget av?". Dette gjelder leker i nettbutikken vår, møblene våre på kontoret, maten vår, emballasjen vår og til og med den og ikoniske Lekeakademiet vesken vår. Hva er det laget av og kan det forbedres på en eller flere av bærekraftsparameterne våre?
Bærekraftshjulet, De 6 trinnene og døden i innboksen.
Når man som bedrift skal starte noe nytt, så er konsulentene på pletten. Dialogverktøy, lysbilder, pdf-er og guider produseres slik at du skulle tro at livet var en dag på et messesenter.
Disse verktøyene er gode og godt laget, og de gir alle veldig god mening når du først får taket på dem.
Men når man i tillegg – som vi må – fortsatt skal ta seg av en travel nettbutikk, hvor oppgaver strømmer på hver dag, er det faktisk vanskelig å sette av tid til å forstå og bruke alle hersens verktøyene.
Man kommer raskt til å la dem ligge uleste i e-postkassen og vansmekte i de triste, nederste elementene i innboksen.
Et av verktøyene vi faktisk har lest og bruker er Bærekraftshjulet. Vi har fått hjelp og er i gang. Halleluja. Noen av de andre verktøyene ligger på lur og venter.
Slik leker dere grønnere?
Vi har også fått lyst til å fortelle fantastiske historier fra alle de dyktige leketøysprodusentene rundt om i verden, som vi har snakket med på den nettopp avsluttede (og helt eventyrlige) lekemessen i Nürnberg.
Mange av dem jobber dedikert for å øke bærekraften i produksjonen, og de fortjener at noen slår på tromme for dem og gir dem en skikkelig honnør.
Vi håper å få tid i løpet av våren til å lage noen fokusartikler hvor vi skal presentere enkelte merker og snakke om hvordan de gjør det superbra på en eller flere måter i forhold til bærekraft. På den måten får de den oppmerksomheten de fortjener, og kanskje det vil inspirere andre merker til å jobbe med bærekraft.
Vi har skrevet til over 50 leverandører og produsenter. En rekke av dem har svart og selv om noen av dem ikke har kommet helt i gang ennå, er det også mange som gjør en hel del, men som egentlig ikke lykkes med å fortelle om den bærekraftige innsatsen sin.
Det skal vi hjelpe med! Vi vet at kundene våre ønsker å vite mer om lekene de kjøper, og vi vet også at kundene våre er vant til at vi forteller ting som de er.
Så hvem er en bedre plattform for å spre et grønnere budskap? Et budskap om at selv om du bare produserer treleker i en liten fabrikk i Indonesia kan du ha en verdifull historie å fortelle, som kan påvirke mye større produsenter til å endre atferd og strategi?
Men hva skal plattformen vår hete? Tips til grønnere lek fra tante Grøn? Grønnere leketips? Grønnere historier? Historier om grønnere lek? Hm...
Januar 2023:
Vi vil gjerne gjøre mer for å bidra til å nedbringe CO2 utledningen vår, og derfor jobber vi på å gjøre det mulig for kundene våre å være en del av dette. Vi er i kontakt med forskjellige organisasjoner, og vil fortelle mer om dette etter hvert.
Bærekrafts-hjulet:
Vi skal også på workshop hos en organisasjon som skal hjelpe oss med å finne ut av hvordan vi kommer i gang med å jobbe med bærekraftsrapportering ved hjelp av Bærekrafts-hjulet. Altså finne ut av CO2 -utledningen vår, leverandørenes utledning, hverdagen vår og initiativene våre til å bli mer bærekraftige. Hvor starter vi og hvordan måler vi det? Hva skal vi fortelle dere, hva skal vi fortelle myndighetene og hva er viktig?
Det ser vi frem til!
Parametere som filter på nettbutikken:
Vi er på vei mot en løsning så kundene kan slå leker opp som er FSC, CSR eller GOTS sertifiserte eller som lever opp til ett eller fler av de andre parameterne våre. Men det krever et redesign av hele forsiden på nettbutikken vår, så det er en litt lenger prosedyre. Men vi er i gang!
Desember 2022:
Vi har vært i kontakt med en bransjeorganisasjon om Lekeakademiets Grønnere valg.
Nå kan man som kunde hos oss lese på de nyeste varene våre om f.eks. det akebrettet du kikker på har noen spesielle egenskaper som gjør den mer bærekraftig enn andre. F.eks. hvis den er spesielt slitesterk eller fremstilt av gjenbruksplast.
- Som med alt annet i Grønnere valg så kan du selv velge hva du synes er viktig når du kjøper leker. Og ved å gjøre det tydelig om akebrettet eller dukken har spesielle bærekraftige egenskaper, kan dette være en del av beslutningen din.
Når du har klikket deg inn på en leke, så kan du se nederst på siden i feltet «Produktinformasjon». Hvis vi har noe vi vil fremheve omkring varen så vil det stå i dette feltet.
«Grønnere valg»: Her vil vi nevne en eller fler av de parametere vi har i Grønnere valg, hvis de er relevante.
Men akk – vi har nettopp startet. Så inntil videre gjelder dette bare på noen få av varene våre, hvor vi har fått lagt til Grønnere valg. Men vi er på vei og nå har vi fundamentet til å kommunisere det tydeligere til kundene våre.
November 2022:
Vi nærleser Forbrukerombudsmannens guide til miljømarkedsloven og guides til hjemmesider om samme emne. Det er mye man skal være oppmerksom på.
- Det er ikke lov til bare å skrive at noe er «bærekraftig» eller «grønt» eller «miljøvennlig». Det skal være fakta og tall på alt. Dette er godt og det vil øke kundenes følelse av at man ikke prøver å lure dem.
Slik har det ikke alltid vært. Lekeakademiet har eksistert siden 2005 så det er mange tekster som er skrevet for lenge siden, da verden så annerledes ut. Allerede den gangen var det mange leketøysprodusenter som viste interesse for miljøet. Dette har vi alltid anstrengt oss for å fortelle om. Men hverken den gangen eller senere har vi hatt særlig mye lovgivning å lene oss opp av. Så vi har gjort det så godt vi kunne.
Nå viser det seg at det vi har skrevet før, ikke lenger er helt i tråd med de nye reglene. Så vi har ett kjempe opprydningsarbeid foran oss. Det er virkelig mange ord som skal skrives om igjen og vi kan heller ikke lene oss opp av det leketøysprodusentene selv sier om varene sine. De er nemlig det samme stedet som oss og har nettopp begynt med å rydde ut i foreldede måter å beskrive lekene på. Vi lurer på om disse strenge kravene i dansk miljømarkedsføringslovgivning gjelder i alle land? I EU?
Vi fortsetter arbeidet.
Et av de første dilemmaene vi har vært borti er at vi ønsker å snakke om de produsentene som kompenserer for klimaet. Det betyr at de for eksempel planter trær som kan ta opp CO2 for å motvirke den CO2 som produksjonen av lekene forårsaker.
Det er positivt at noen produsenter kompenserer for klimaet. Men beregningen av hvor mye klimakompensasjonen deres gir er komplisert. Det er ikke alltid en leketøysprodusent har de beregningene. Da kan de ikke angi nøyaktig hvor mye de kompenserer for klimaet. Altså ikke i %. Men har vi overhodet ikke lov til å si at produsenten kompenserer for klimaet? Fordi vi ikke vet om det nøyaktige omfanget?
Når man ikke snakker om et positivt miljøfremmende tiltak kalles det «gren hushing». Hvordan balanserer vi greenhushing med kravet om å kunne sette tall på all klimakompensasjon? Det skal vi prøve å avklare .... Fortsettelse følger.
Etter sparring med en bransjeorganisasjon:
Vi må konstatere at det fortsatt er uklart hvordan vi kan løfte frem dyktige og klimaambisiøse leketøysprodusenter rundt om i verden i fremtiden dersom de ikke har internasjonale sertifiseringer. Et godt eksempel er en av de gamle favorittene våre, nemlig den banebrytende thailandske produsenten Plantoys.
Lektantene besøkte Plantoys på fabrikken i Thailand for noen år siden, så vi har kunnet se med egne øyne det enorme arbeidet som direktør Vitool Patel gjør for å bruke både tre, energi og mennesker på en så ansvarlig måte som mulig. De har avfallsinnsamlinger, det er banker til familiene, alle kan jobbe i trygghet på fabrikken, det er skoler til barna, man bruker tre som er til overs fra gummiproduksjonen, de bruker fornybare energikilder og resurser gjenvinnes, helt ned til restene fra den felles lunsjen deres.
Men det er ikke noe offisielt revisjonsselskap som kommer og sjekker alt etter en internasjonal standard en gang i året, slik kravet ville vært dersom Plantoys skulle ha et miljøsertifikat. Det finnes ingen livssyklusanalyse som beviser CO2-nøytralitet. Så vi kan faktisk ikke si så mye positivt om alt det flotte arbeidet Vitool og hans ansatte gjør for å produsere leker på en ansvarlig måte.
En ekstra utfordring er at vi gjennom årene har brukt mange nå utdaterte ord for å beskrive både lekene hans og andre lignende produsenters leker.
Du finner ord som bærekraftig tre, miljøvennlig ansiktsmaling og kjemikaliefrie dukkeklær mange steder, og dette er det faktisk ikke lov til å skrive lenger.
Så vi er i full gang med å rette 6000 produkttekster på dansk – og så kan vi begynne å rette tekstene på finsk, svensk, nederlandsk, tysk og norsk. Dette gjelder også Plantoys tekster som skal omformuleres fullstendig.
Vi håper dere er tålmodige. Det blir en lang prosess.
Heldigvis kan vi se at selv store selskaper som Coop også er i ferd med å gå tilbake og korrigere eldre tekster, skrevet etter tidligere standarder og regler for miljøkommunikasjon.
Alt er med på å sikre at kundene ikke blir villedet, så vi er 100% med på dette. Det tar bare tid og mye flid å bli i stand til å unngå å bli villedet selv. Man må tross alt kunne gjøre det selv før man kan lære det fra seg.